Sök

Minns ni detta? Kontanter, Löwengrip och bitcoinbluffar är några av 2019 års stora snackisar

Breakit

Breakit

Vi på Breakit har gjort ett nedslag i några av höjdpunkterna från året.

2019 var året då Breakit klev upp på en helt ny nivå tack vare våra fantastiska läsare. Vi tycker så klart att det har varit enormt kul att få hjälpa så många som möjligt att hålla sig uppdaterade om det nya näringslivet under året som gick. När nu ytterligare ett år redan är igång tänkte vi passa på att blicka tillbaka på små och stora nyhetshändelser som på något sätt utmärkte sig under det gångna året.

Det är inte nödvändigtvis de största nyheterna, men de har alla varit med och format vad vi (och världen) pratade om under 2019.

Är ni istället (eller också) nyfikna på vilka artiklar som var allra mest lästa under fjolåret, så rekommenderar vi denna intressanta lista.

Så vad är då ögonblicken vi minns?

Här nedan bjuder vi på en lista fylld med några av årets höjdpunkter.

Årets dyraste pressmeddelande
På morgonen den 15 november skickade storbanken SEB ut ett pressmeddelande med titeln “Kommentar angående SVT”. 

Budskapet var egentligen bara att banken blivit kontaktad av SVT:s flaggskepp Uppdrag Granskning och att skjutjärnsreportrarna skulle göra ett program om penningtvätt i baltikum. Så mycket mer verkade inte banken veta.

Men marknaden gillade inte vad banken kommunicerade och med tanke på alla härvor som en annan storbank, Swedbank, varit inblandade i kan man förstå dem.

SEB:s aktie föll med 10 procent under dagen och vips var 25 miljarder i börsvärde borta – innan någon ens visste vad som hade hänt.

Årets svettigaste medarbetare? 
En avancerade skönhetsmanick, som kostar närmare 3.000 kronor, skulle prissänkas hos e-handlaren Foreo under Black Friday. Någonting gick däremot väldigt fel och produkten låg plötsligt ute för en hundralapp. Nyheten spred sig snabb på sociala medier och de köpglada kunderna hann klicka hem närmare 40.000 produkter innan Foreo drog i handbromsen. Det skulle visa sig att produkten felmärkts efter att ha förväxlats med en billigare variant. Foreo meddelade senare att det berodde på ett ”mänskligt fel” – som kostade e-handlaren närmare 100 miljoner kronor.

Årets mest (oväntade) trafikbomb 
Ett kontantlöst Sverige vore ett stort misstag”, skrev vår gästskribent Tove Anderssson – och sedan tog det rejält skruv. Att frågan om kontanter både engagerar och upprör blev snart glasklart. Krönikan har nu seglat upp till att bli en av Breakits mest lästa artiklar någonsin – och klicken fortsätter att ticka in. 

Årets Fall: Isabella Löwengrip 
2018 blev Isabella Löwengrip utsedd till näringslivets mäktigaste kvinna. Hennes nya mål var att bli världens mäktigaste kvinna och för att nå dit behövde hon lyckas i USA.

Men flytten blev aldrig av. Istället radade problemen på hemmaplan upp sig. Isabella Löwengrip misslyckades med att få in kapital till skönhetsmärket Löwengrip Beauty, hennes omsättningsmässigt viktigaste bolag. Samtidigt halverades bolagets försäljning på befintliga marknader. Utöver det anklagades Isabella Löwengrip för att ha överdrivit sin besöksstatistik och flera partners bröt sina samarbeten med henne. Hon tvingades även säga upp en stor del av sin personal i bolaget Löwengrip Invest, som jobbar med hennes influencersamarbeten.

Isabella Löwengrip har hela tiden varit öppen med krisen och rapporterat om den på sin blogg. 

Både Barack Obama och Greta Thunberg talade på Brilliant Minds.

Årets mest hypade event: Brilliant minds
Barack Obama, Greta Thunberg och Snapchat-grundaren Evan Spiegel var några av talarna på konferensen Brilliant Minds som arrangerades av bland andra Spotify-grundaren Daniel Ek och Arash "Ash" Pournouri.

Trots att evenemanget bara släppte in speciellt inbjudna gäster och stängde dörrarna för journalister rapporterade medier om det som aldrig förr. Breakits grundare Stefan Lundell köpte till och med in sig på Grand hotell för att få spegla sig i stjärnglansen från konferensens gäster och talare under några timmar. 

Årets genomslag: Breakits returgranskning
2019 har varit året då hela näringslivet har tvingats tänka till rejält kring klimatet. Det är uppenbart att kunderna vill veta hur och var produkterna är tillverkade och hur långt de färdas. När det kommer till handeln har initiativ kring hållbarhet fullkomligt haglat. Det har varit kollektioner av återvunnet material, uthyrning av kläder och satsningar på miljövänliga förpackningar.

När Breakit granskade modehandlarnas returer och spårade hur långt paketen vi lämnar tillbaka färdas med GPS-sändare fick det enormt genomslag.

Vår granskning visade att flera av Sveriges största e-handlare skickar sina returer till center i Estland och Polen där varorna gås igenom och packas om innan de skickas tillbaka till bolagens svenska lager. Dessutom mörkar flera av bolagen detta för sina kunder. 

Årets räknemiss: Vois klimatnytta
I sin marknadsföring hävdade Voi att de hade bidragit till att spara hela 1,6 miljoner ton koldioxid. Imponerande siffror om de hade stämt, men en granskning visade att de var kraftigt överdrivna.

Voi utgick exempelvis ifrån att samtliga 5 miljoner resor som gjorts med deras elsparkcyklar hade ersatt en bilresa, dessutom hade Voi räknat med att de egna elsparkcyklarna inte stod för några utsläpp alls.

Men utöver dessa brister i uträkningen så fanns också ett gigantiskt räknefel. Vois siffra var i själva verket 1.000 gånger högre än vad den egentligen skulle vara. Minskade utsläpp med 1.600 ton blev alltså 1,6 miljoner ton.

Årets mest saknade
I mitten av december lämnade Erik Wisterberg Breakit för att söka sig till nya äventyr på en annan publikation. 

Vi förstår att ni läsare kommer att sakna honom men det är ingenting mot hur mycket han kommer att bli saknad av redaktionen.

Årets PR-kupp: Odd Companys hyrbara hoppstyltor
Reklambyrån Odd Company har en historik av att lansera mer eller mindre plojiga produkter som inte brukar resultera i något av värde. När de skickade ut ett pressmeddelande om att de under namnet Cangoroo Tech skulle utmana elsparkcyklarna med hyrbara hoppstyltor var det därför säkert många som höjde på ögonbrynen.

Efter att Odd Companys vd Adam Mikkelsen försäkrat oss om att det här verkligen var en produkt som de skulle lansera, så valde vi ändå att skriva en text om det hela.

Än så länge har det inte dykt upp några hoppstyltor, men nyheten plockades upp av de flesta stora mediehus runtom i världen. Cangoroo fick stå i rampljuset i tidningar som Wall Street Journal, Forbes och Huffington Post. Adam Mikkelsen intervjuades till och med i CNN:s tunga affärsprogram Quest means business.

Årets jultomte: Cristina Stenbeck
I januari meddelade Cristina Stenbeck att hon lämnar investmentbolaget Kinneviks styrelse efter 16 år. Under året har hon istället satsat på egna investeringar och nyheter om svenska bolag som kammat hem pengar från Stenbeck har stått som spön i backen. 

Babyshop, som säljer barnprylar, Caliroots, som bland annat säljer sneakers, Sniph, som säljer parfym, den digitala skönhetstjänsten Dashl, trosbolaget Lace Laboratory och skobolaget Morjas är några exempel på bolag som i år fått en tidig julklapp av finansprofilen. 

Årets askungesagor: Ideal of Sweden och Revolution Race
Två bolag som började i garaget slutade under 2019 med riktiga storaffärer. 

Vi pratar förstås om Ideal of Sweden-grundarna Joachim Lindström och Filip Ummer som för bara några år sedan drev sitt företag från ett garage i Norrköping. Bolaget som bland annat säljer mobilskal har varit nära konkurs flera gånger men har de senaste åren tagit rejäl fart. Bolaget omsatte 430 miljoner kronor 2018 och planerar att sälja för över 1 miljard kronor i år. I somras såldes 60 procent av aktierna i bolaget till riskkapitalbolaget Altor. Enligt Breakits beräkningar landade priset på över 1 miljard kronor.

Även Revolutionrace-grundarna Pernilla och Niclas Nyrensten, som som säljer friluftskläder på nätet, började sin verksamhet hemma i garaget i Borås. Under året passerade bolaget en omsättning på 300 miljoner kronor och i december såldes majoriteten av bolaget till Altor. Altor ägde redan 43 procent av bolaget men ökade ägandet till 63 procent. Enligt uppgifter kunde grundarna kamma hem cirka 200 miljoner kronor på affären. 

Årets bluff: Filip Hammar-annonserna
Ingen har kunnat undgå alla de fejkade annonser som snurrat runt på Facebook under året. Massor av kändisar – däribland Filip Hammar, Leif GW Persson, Camilla Läckberg och Bianca Ingrosso och många fler.

Läs mer