Granskning avslöjar: Voi överdrev klimatnyttan – 1000 gånger om

Voi Elsparkcykel
Granskning avslöjar: Voi överdrev klimatnyttan – 1000 gånger om

Voi sätts under lupp. Foto: Press / Elliot Nyhlin

Erik Wisterberg

Reporter

Hur hållbara är de hajpade elsparkcykelbolagen?
En granskning från Sveriges Radio avslöjar häpnadsväckande uppgifter kring marknadsledaren Voi.

Elsparkcykelbolagen vill gärna framställa sig själva som en del i klimatomställningen. Och en sak är klar. Om folk väljer bort resor med bensindrivna bilar och tar en eldriven elsparkcykel istället så är det bra för miljön. 

Visionen handlar ofta om bilfria stadskärnor.

Men det finns frågetecken. Breakit berättade redan i våras att livstiden för en elsparkcykel i app-bolagens flottor i vissa fall är mindre än en månad.

I dag publicerar Sveriges Radios program "Prylarnas pris" en granskning som presenterar smått hårresande fakta om Voi, den i Sverige ledande aktören på marknaden. 

Det visar sig att Voi har använt sig av "kraftigt överdrivna och felaktiga uppgifter i sin marknadsföring". Konkret har Voi påstått att de bidragit till att spara 1,6 miljoner ton koldioxid.

Enligt Sveriges Radio finns dock felaktiga premisser bakom uträkningen. 

Dels har bolaget räknat med att samtliga fem miljoner resor som gjorts med bolagets elsparkcyklar har ersatt en bilresa. Dels har man inte räknat med några som helst utsläpp kopplat till resor på elsparkcykel. 

Men enligt en vetenskapligt granskad studie från USA kan man räkna med utsläpp på 125 gram koldioxid per kilometer.

"Om man räknar på genomsnittet i dag till svensk tunnelbana så är det kanske 30 gånger större utsläpp att åka elsparkcykel enligt den här amerikanska studien jämfört med svensk tunnelbana, så det är stora skillnader", säger Anders Roth ansvarig för hållbar mobilitet på miljöinstitutet IVL till SR

Bortom dessa invändningar finns även ett räknefel av gigantiska mått. 

"Det skulle ha varit 1,6 tusen ton istället för 1,6 miljoner ton som de påstår", skriver Sveriges Radio.

Vois siffra var alltså 1.000 gånger högre än vad den skulle ha varit.  

Bolagets grundare och vd Fredrik Hjelm har skriftligen bekräftat Sveriges Radios uppgifter, men har inte velat låta sig intervjuas om saken.

Läs fler artiklar
LÄS MER