Isabella Löwengrips skönhetsbolag i kris – försäljningen halverad

Löwengrip Beauty
Isabella Löwengrips skönhetsbolag i kris – försäljningen halverad

Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius. Foto: Sara Lindmark.

Tobias Blixt

Reporter

Isabella Löwengrip avslöjar nya krissiffror.

I ett inlägg på sin blogg skriver Isabella Löwengrip att hennes skönhetsbolag Löwengrip Beauty har halverat försäljningen i år. Bolaget omsatte totalt 84 miljoner under 2018, i år ligger prognosen på en försäljning kring 40-50 miljoner kronor.

Bolaget driver hon ihop med Pingis Hadenius. 

Samtidigt skriver hon att Löwengrip Beauty har fått nobben av investerare när de sökt nytt kapital för att kunna satsa internationellt. 

“Senast i våras satt jag på Sephoras huvudkontor i San Francisco och pratade om vår nya ansiktsserie. Men feedbacken var att vi måste ha starkare finansiella muskler för att ens ha råd att lansera via Sephora och bli tydligare med vårt svenska DNA som skönhetsmärke”, skriver Isabella Löwengrip i inlägget på bloggen.

Det är ett i raden av blogginlägg den senaste veckan från entreprenören, där hon talar ut om satsningar som har gått fel. 

"För att ha råd att lyckats internationellt så har Löwengrip Beauty alltså träffat ett antal vc-firmor för att ta in kapital. Men alla har känts fel och den enda som kändes rätt var franska LVMH:s nya mindre fond, de är en av få som tänker långsiktigt. Jag vill ju bygga ett Esteé Lauder som mina barn kan ta över – inte bygga något snabbt och sälja av".

"Men de tackade tillslut nej eftersom vi var för små ändå", skriver hon.

Isabella Löwengrip berättar att hon till slut valde att dra i handbromsen och satsa utan riskkapital.  

"Jag förstår att man som litet bolag inte ska vara så kräsen, jag menar att sikta in sig på LVMH är naivt i sig. Men jag fungerar så. Det måste vara rätt, annars struntar jag i det och driver det hellre organiskt så att vi behåller aktierna", skriver hon.

Framförallt satsningen mot USA har blivit kostsam, något som snabbt tömde kassan.

“Vi tar inga mer risker, hade skutan inte vänts och vi inte agerat hade allt mitt kapital ätits upp och tillslut hade vi gått i konkurs", skriver hon.

Löwengrip Beauty har setts som kronjuvelen i Isabella Löwengrips företagssfär. Det är det bolag som har gått bäst med lönsamhet under kraftigt ökande omsättning de senaste åren.

Istället för en aggressiv internationell expansion kommer Löwengrip Beauty nu istället att fokusera på marknaderna i Skandinavien och Tyskland. Något som Löwengrip avslöjade redan tidigare i veckan.

“De internationella fokuset gjorde att vi tappade på hemmamarknaden och nu vill jag göra om och göra rätt. Skandinavien är vår viktigaste marknad”, står det i inlägget.

 

Uppdatering med svar från Pingis Hadenius:

Pingis Hadenius berättar för Breakit att det har gått sämre i Norden på grund av den internationella satsningen. Däremot menar hon att tappet i omsättning inte beror på en drastisk minskning i antalet sålda produkter.

“En stor del av tappet som vi ser i omsättningen beror på att vi har gått över till en distributör. Vårt fokus var att satsa internationellt och i samband med detta lade vi över ungefär 80 procent av vår försäljning till den distributören. Det gjorde att vår omsättning pressades ned. Mätt i antal sålda enheter har vi alltså inte så stor omsättningsminskning”, säger hon och fortsätter.

“Vi har absolut haft en svagare utveckling i Norden. Men tappet i omsättning motsvarar inte ett lika stort tapp i den faktiska försäljningen av produkter.”

Du känner ingen oro framåt?

“Nej det gör jag inte. Det som gör mig lugn är att det är tydligt vad som har gått fel och vad man ska göra för att rätta till det. Det hade varit knepigare om folk inte tyckte att produkterna var bra. Men vi måste ha fokus på vår hemmamarknad.

Läs fler artiklar
LÄS MER