Sök

Siffrorna gav mig brutal ångest – men nu har jag en plan (tror jag)

vd-resan

Camilla Björkman. Foto: Daniel Ivarsson

Camilla Bergman

Camilla Bergman

Breakits Camilla Björkman får en rejäl kalldusch, men hittar möjligheter i krisen.

Siffrorna var skoningslösa där jag stirrade på dem på skärmen i fredags. Under april månad kommer vi att tappa nästan 70 procent av våra bannerintäkter (från 900 000 kronor till ynka 300 000 kronor) – pengar som motsvarar ungefär en heltidsanställd under ett år.

Vad värre är: Det är nästan hälften av vad jag räknat med i min reviderade corona-budget. Trots att både ägare och andra varnat mig för att vara för optimistisk är det precis det jag varit.

Ångesten var brutal.

Men sedan påminde jag mig själv om att vi faktiskt har en hel del affärer insålda vid sidan om den flyktiga banner-affären. Dessutom har vi dragit igång flera nya projekt som kan ge intäkter.

Gasa eller spara sig ur corona?

Men jag kan erkänna att allt detta gör det svårt att veta hur jag borde agera. Hur mycket ska man gasa och hur mycket ska man spara i en sådan här kris?

Min första tanke, för några veckor sedan, var helt klart att bara gasa och investera. Vi hade då dubbelt så många läsare på sajten än vanligt, samtidigt som konkurrenterna ägnade tid åt att permittera och skära ner. “Nu har vi vår chans att springa om alla!” tänkte jag entusiastiskt och såg framför mig hur Breakit skulle blomma ut som den värsta Fågel Fenix efter corona.

Problemet är att fler läsare på sajten inte alltid hänger ihop med ökade intäkter, vilket våra dramatiskt sjunkande bannerintäkter visar.

Dessutom fick jag mothugg från nära håll. Båda Breakits två grundare Stefan och Olle argumenterade, fullt rimligt, för att vi tappar så mycket att vi borde ta det säkra före det osäkra. I det här fallet: permittera.

Dessutom fick jag mothugg från nära håll. Båda Breakits två grundare argumenterade för att vi tappar så mycket att vi borde ta det säkra före det osäkra

Övertalad av grundarna

Jag funderade fram och tillbaka. I vanliga fall hade jag nog kört på min linje och inte gjort några ytterligare besparingar (vi hade redan tagit bort en tjänst vid det här laget). Stefan och Olle var dessutom tydliga med att de skulle backa mig oavsett vilken väg jag valde.

Men ärligt talat: jag kände mig osäker. Dels har jag kanske en något högre riskprofil, dels har jag som tidigare nämnt en tendens att räkna för optimistiskt. Men kanske viktigast: nu handlade det ju inte om mig – utan om att ta ansvar för både våra anställdas skull och för våra ägares.

Till slut satte jag ner foten. Vi kommer att permittera med 20 procent under en kort tid. Ingen direkt dramatisk åtgärd och det kommer inte att täcka upp för tappet vi gjort, men ändå. Jag vet ärligt talat inte om det var rätt eller fel, för mycket eller för lite. Men vem kan veta det i dessa tider?

Ett bra råd jag fått från ledarskapscoachen David Ol-Lars (som vi för övrigt har en kurs med snart) är att sätta upp en målbild för efter corona. Det kan skapa motivation och ge en vägledning om vad som behöver göras. Så här ser Breakits ut.

Går inte bara att spara sig ur en kris

En sak är jag i alla fall övertygad om: det går absolut inte att bara skära i kostnader i sådana här tider – vi behöver också jobba på intäkterna. Eller rättare sagt: utgå från våra kunders nya behov och anpassa oss efter det. Arash Gilan säger det så bra i den här krönikan: Evolution har aldrig handlat om förbättring, utan om anpassning.

Hur ser då Breakits läsares och kunders nya behov ut? I korthet handlar det om flera grundläggande saker som snabbt ändrats för oss:

  • Folk vill eller kan inte träffas fysiskt, vilket gör att vi inte kan ha några event just nu
  • Kunder har fullt upp med corona och pausar annonsering
  • De företag som vill annonsera tror jag kan komma att vänja sig vid nya sätt att göra det på

Breakits event – just nu ett minne blott. Foto: Dennis Erixon.

Men de här nya behoven måste inte vara något negativt – tvärtom! Nu öppnas massor av nya möjligheter. Vi har till exempel under de senaste veckorna tagit fram två nya produkter:

1. Digitala kurser. Breakit crash course är onlineutbildning för att vidareutbilda företag och deras personal. Hittills har vi sålt för cirka 100.000 kronor. Med personalkostnader och kostnader till kursledarna är det ännu en plus-minus-noll-affär, men så är det också första månaden.

2. Ett digitalt Almedalen. När vi fick beskedet att Almedalen skulle ställas in bestämde vi oss snabbt för att debatten inte får stanna. Nu mer än någonsin behöver vi prata om hur vi tar oss ur den här krisen! Därför kläckte vår kreativa chef Carin Roeraade idén om en 24-timmars livesändning. Nästan alla våra Almedalen-partners har varit så modiga att de hoppat på detta i stället. Den 14–15 maj kör vi, så nu jobbar vi järnet med att få till det här.

Dessutom har vi kunnat se ett uppsving i vår premium-tjänst. Nu har vi nästan 800 prenumeranter. Det kanske låter lite om man jämför med de stora tidningsjättarna, men eftersom det är återkommande intäkter betyder det några miljoner om året för oss – inte fy skam för ett litet bolag i dessa tider.

Så här ser våra möten ut nu för tiden. Här med Breakits grymma kommersiella team.

Dags att köra på

Med detta sagt känns det som att jag inte kan planera så mycket mer, faktiskt. Om det är något jag lärt mig av min 100 dagars vd-resa – och av er läsare – är det ju faktiskt det.

Så nu får vi ta en månad i taget. Min prognos är att maj blir en bättre månad. Men så har jag ju också en tendens att vara för optimistisk :)

PS: Du får som alltid gärna mejla mig på camilla@breakit.se.

LÄS MER: VD-RESAN PÅ 100 DAGAR

Läs mer