Mag Interactive måste bevisa att Ruzzle inte är ett one-hit wonder

Breakit - Mag Interactive måste bevisa att Ruzzle inte är ett one-hit wonder
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Mag Interactive riskerar att bli ett nytt King, skriver Jonas de Lange i en kommentar.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

På Breakit har vi i sisådär nio månaders tid känt oss hyfsat säkra på att spelbolaget Mag Interactive är på väg mot en börsnotering. Nu har bolaget bekräftat att man listas på aktiehandelsplatsen First North.

En intressant detalj i pressmeddelandet som skickades ut på måndagsmorgonen är att bolaget värderas betydligt lägre än flera andra noterade spelbolag. Paradox Interactive och THQ Nordic, som är bland de mest hajpade spelbolagen, värderas till 12 respektive 13 gånger bolagets omsättning. För Mag interactive är motsvarande siffra drygt 3.

Det kan verka som en orimligt låg värdering – och således köpläge. Men så är det nödvändigtvis inte.

Som jämförelse värderades spelbolaget King, som ligger bakom Candy Crush, till ungefär 3 gånger omsättningen vid sin notering på New York-börsen 2014. King köptes sedan ut från börsen för 20 procent mindre än noteringskursen.

Problemet är att King, som så många spelbolag, är ett “one hit wonder”-bolag. Candy Crush blev gigantiskt – men sen då?

Mobilspelanvändare är nämligen extremt illojala. Så fort de tröttnat på ett spel går de vidare till nästa. Vem som tagit fram spelet har ingen betydelse – man spelar ju trots allt bara när man inte har något bättre för sig.

Mag interactive står inför exakt samma problem som King, bara det att spelet heter Ruzzle istället för Candy Crush.

Den exakta intäktsfördelningen mellan Ruzzle och bolagets andra spelen vill Mag Interactive inte gå ut med. Men klart är att de andra spelen inte skördat samma framgångar. När bolaget släppte Ruzzle var spelet Sveriges mest nedladdade app två månader i sträck i Appstore. Det senaste spelet Backpacker har inte ens toppat listan över triviaspel sedan lanseringen för en månad sedan, enligt statistiksajten Appannie.

Förvärvet av FEO media – som ligger bakom mobilspelet Quizkampen – för en månad sedan indikerar att Mag interactive jobbar stenhårt för att bredda spelportföljen. Men frågan är om det räcker?

Nu gäller det för bolaget att hitta nästa superhit. Annars riskerar det att bli ännu en King-historia.

Läs fler artiklar
LÄS MER