Sök

Svenska spelsuccén Quizkampen säljs

FEO MediaMag InteractiveQuizkampen

Robert Willstedt, Henrik Willstedt, Olle Landin och Kalle Landin.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Spelutvecklaren Mag Interactive köper upp konkurrenten FEO Media, rapporterar Di Digital.

FEO Media som står bakom det populära frågespelet Quizkampen köps upp av Mag Interactive, som bland annat är kända för spelen Ruzzle och Wordbrain, rapporterar Di Digital.

FEO Medias fyra grundare lämnar nu bolaget och medgrundaren Robert Willstedt uppger att de känner att de nu tagit bolaget så långt de kan.

Enligt honom har de tackat nej till flera förfrågningar tidigare men känner nu att det är ”helt rätt match". 

Parterna har valt att inte kommunicera köpeskillingen.

Mag Interactives vd Daniel Hasselberg uppger att köpet betalats kontant med stöd av en hemlig extern finansiär.

Källor till Di Digital uppger dock att prislappen är närmare 100 miljoner kronor än miljarden. 

Mags Daniel Hasselberg pekar på stora möjligheter kopplade till affären. 

”Det är jättefördel att vi är starka på olika marknader. Vi kan hjälpa dem och de hjälpa oss. Vi når ju redan samma typ av publik”, säger Daniel Hasselberg till Di Digital. 

Quizkampen som släpptes redan 2012 har blivit en succé och en riktig guldko för FEO Media, men försäljningen och tillväxten har sjunkit senaste året. Under förra året omsatte bolaget 92 miljoner kronor och gjorde en vinst på 23,5 miljoner kronor.

Det är att jämföra med 2015 då omsättningen landade på 126 miljoner kronor och ett resultat på 53 miljoner kronor. 

I dag utgörs bolaget av runt 40 medarbetare och Mag Interactive av runt 60 anställda. 

Läs mer