Så stora är elbilsbolaget Unitis skulder – och här är företagets nya plan

Uniti Transport Elbil
Så stora är elbilsbolaget Unitis skulder – och här är företagets nya plan

Lewis Horne är vd för Uniti. Foto: Pressbilder

Caroline Englund

Reporter

På tisdagskvällen avslöjade Breakit att elbilsbolaget Uniti har ansökt om rekonstruktion. Handlingar som Breakit har tagit del av visar nu att bolaget har stora skulder – och att en alternativ affärsidé ska hålla bolaget flytande under våren.

Uniti har plockat in pengar via crowdfunding för att bygga en mini-elbil och målet har varit att på sikt bygga en bilfabrik i Sverige.

Men i höstas kunde vi rapportera att bolaget hade brist på pengar i kassan, och den egna revisorn flaggade då för att Uniti hade ekonomiska problem. 

”Vi har alltid brist på pengar. Vi har hittills inte lyckats få in tillräckligt med kapital för att lansera en produkt. Det kostar mycket att bygga bilar. Nu är inte rätt tid att söka kapital så vi får avvakta till hösten,” säger grundaren och vd:n Lewis Horne till Breakit.

Han säger att bolaget, som igår ansökte om rekonstruktion, höll på att ta in kapital när coronakrisen slog till. 

”Vi skulle ha lanserat en bil i början av det här året men delarna kom från Wuhan i Kina där coronakrisen startade och kunde inte levereras. Vi hade också nya brittiska investerare på ingång men allt blåstes av på grund av corona", förklarar Lewis Horne.

Skulder – och en ny affärsidé

Enligt rekonstruktionshandlingarna som lämnats in till tingsrätten – och som Breakit har tagit del av – har bolaget idag skulder på sammanlagt 33,9 miljoner kronor. Av dem är cirka 26 miljoner kronor skulder till Unitis två egna holdingbolag. 

Eftersom bilproduktionen för tillfället är lagd på is planerar bolaget nu att satsa på en alternativ affärsidé – digitala annonstavlor som kopplas till laddstolpar för bilar.

Planen är också att satsa på annonstavlor som kan sättas ovanpå kommersiella bilar. Enligt handlingarna har vissa befintliga aktieägare sagt att de är villiga att låna ut pengar till bolaget för att köpa in annonstavlor. Men bara om bolaget kan visa att de som är beställda och betalda kan börja generera intäkter. 

Men risken är stor för att coronakrisen sätter käppar i hjulen även här då annonsmarknaden har fallit kraftigt de senaste veckorna. Taxipodd-bolaget Bzzt, som nyligen ansökte om rekonstruktion, uppgav till exempel att en av orsakerna till deras ekonomiska tapp var minskade annonsintäkter. 

"Främst beror det på att reklamen har gått från att under sju månader i rad dra in 400–600.000 kronor ner till 0 kronor", skrev Bzzts tillförordnade vd Jessica Vacklid i ett brev till bolagets anställda i samband med den rekonstruktionen. 

Men Unitis vd Lewis Horne är ändå vid gott mod. Han säger till Breakit att en rekonstruktion är bra för företaget och att händelserna i världen kopplat till coronapandemin kan leda till nya möjligheter. Förhoppningen är att fortsätta söka investering under nästa höst.

Rekonstruktion är ett alternativ till konkurs för bolag där det i grunden finns en sund verksamhet. Här kan du läsa om rekonstruktion är rätt alternativ för ditt bolag.

Läs fler artiklar
LÄS MER