Bzzt ansöker om rekonstruktion – stort intäktstapp efter corona: "Går inte att parera"

Bzzt Transport Coronaviruset
Bzzt ansöker om rekonstruktion – stort intäktstapp efter corona: "Går inte att parera"

Foto: Press

Tobias Blixt

Reporter

Poddtaxibolaget har tappat stort under coronakrisen. Nu försöker bolaget ställa om verksamheten med fokus på bud.

Poddtaxibolaget Bzzt har under en längre tid kämpat med lönsamheten. Så sent som den 19 februari i år meddelade bolaget att de skulle sparka personal och genomföra förändringar i tjänsten för att vända mot vinst. 

Ett arbete som Bzzt enligt bolagets grundare och vd Sven Wolf hade kommit långt med och som nu hade börjat visa en positiv effekt på lönsamheten i bolaget.

Men sedan kom coronaviruset och en medföljande tuff ekonomisk situation för många branscher. Där har även transportbranschen och Bzzt drabbats hårt och under torsdagsmorgonen tog styrelsen beslutet att ansöka om rekonstruktion för både moderbolaget och dotterbolaget i Stockholm.

“Vi hade kommit långt i omställningen, men ett så stort tapp i intäkter som vi såg nu går inte att parera. Vi har lämnat in ansökan både i Göteborg och i Stockholm hos tingsrätten och inväntar deras beslut”, säger Sven Wolf och fortsätter.

“Men verksamheten fortsätter. Vi är å ena sidan ledsna över att inte kunna uppfylla våra betalningsåtaganden i samband med en rekonstruktion, men samtidigt sjukt motiverade att överleva den här perioden, tack vare skyddet som rekonstruktion ger, och studsa tillbaka starkare än någonsin.”

Rekonstruktion är ett alternativ till konkurs för bolag där det i grunden finns en sund verksamhet. Här kan du läsa om rekonstruktion är rätt alternativ för ditt bolag.

Kan inte betala löner

I ett öppet brev till de anställda ger Bzzt bilden över hur de har påverkats av krisen.

“Företaget var ekonomiskt mycket sårbart redan tidigare, så effekterna av corona drabbar oss hårt. Det är mycket som händer just nu, och det går fort. Normalt ligger intäkterna på 1 miljon kronor per månad men dessa har nu gått ned till 250 tusen kronor – ett tapp på 75 procent på kort tid. Hur länge det kommer att hänga i är det ingen som vet".

"Främst beror det på att reklamen har gått från att under 7 månader i rad dra in 400–600 tusen kronor ner till 0 kronor, men även att taxiaffären tappat 40 procent på en månad. Att det är svårare att få in investeringar just nu säger sig självt”, går det att läsa i brevet som signerats av Stockholmbolagets tillförordnade vd Jessica Vacklid. 

Där framgår också att bolaget inte har någon möjlighet att betala ut löner i dagsläget.

Vad händer om rekonstruktionsansökan inte går igenom?

“Då får vi samlas igen i styrelsen och överväga våra alternativ och ta frågan till delägarna. Men det är klart att vi kommer behöva ta in pengar vilken väg det än går. Så är det. Vi är en startup”, säger Sven Wolf.

Samarbetar med Karma

Han tillägger också att de arbetar för att ställa om verksamheten under krisen och hitta andra intäktsmöjligheter. Bzzt har bland annat börjat köra ut mat åt startupen Karma, som nyligen lanserade den möjligheten i sin app.

Från och med imorgon kommer även privatpersoner att kunna boka transporter för paket privat i appen.

“Karma-samarbetet är ett bra exempel på hur vi startups kan vara kreativa tillsammans och snabbt som tusan hitta samarbeten och affärer. Men vi har kapacitet att göra mer där och vill göra mer där.”

Bzzt har tidigare använt sig av bland annat crowdfunding för att ta in pengar i verksamheten och Sven Wolf säger att information om situationen är på väg ut till ägarna.

Har krisat tidigare

Det är inte första gången Bzzt har varit illa ute. Breakit kunde i juli förra året rapportera att anställda i bolaget inte hade fått sina löner i tid och att de hade drabbats av akut likviditetsbrist. Den gången räddades de av ett ägartillskott på 5 miljoner kronor från befintliga ägare. 

Bzzt omsatte runt 11 miljoner kronor under 2019, förlusten minskade något från 2018 då bolaget visade upp ett minusresultat på 14 miljoner kronor.

Läs fler artiklar
LÄS MER