Sök

H&M lyckas inte vända trenden – är det dags för mer drastiska åtgärder?

H&Me-handelH&M

Breakits reporter Caroline Englund. Foto: Sara Lindmark, TT

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Outletsatsning och talande speglar hjälper inte på kort sikt, kanske är det dags för H&M att ta till mer radikala åtgärder skriver Breakits Caroline Englund.

H&M:s försäljningssiffror, som kom nu på morgonen, visar att klädjätten fortfarande kämpar med att få fart på försäljningen. 

Under det andra kvartalet i år var försäljningen, som det heter på finansspråk, oförändrad i lokala valutor. På ren svenska innebär det att H&M inte lyckades locka fler att köpa deras kläder i butikerna runtom i världen. Att försäljningen i svenska kronor ändå stiger är mest ett tecken på att H&M haft tur med valutan, alltså att bolagets omsättning i svenska kronor ändå stiger lite tack vare en gynnsam kronkurs.

Resultatet motsvarade hursomhelst inte analytikernas förväntningar som låg på en uppgång med 0,5 procent i lokala valutor.

Bolaget har ett tufft år bakom sig med fallande aktiekurs och vikande försäljning, framförallt i sina fysiska butiker.

Vd:n Karl-Johan Persson har själv varit självkritisk och sa vid bolagets kapitalmarknadsdag i februari att H&M inte har förbättrat sig snabbt nog och ligger kvar på samma nivå som för några år sedan när det gäller mode, kvalitet och hållbarhet. 

Bolaget har också haft stora problem med obalans i sina lager.

I februari stod det klart att fokus framöver ska ligga på arbete med H&M-varumärket, fortsatta investeringar i den digitala affären och innovation både online och i butiker.

Sedan dess har också en rad saker hänt.

I går slog exempelvis klädjätten upp dörrarna för sitt nya varumärke Afound, ett outlet-koncept som säljer kläder både från H&M och från andra varumärken till rabatterat pris. En snabb genomgång av utbudet visar att det till största delen består av bolagets egna kläder och frågan är om baktanken med det nya vaurmärket är att balansera lagret.

När det gäller den digitala affären så har H&M sent omsider börjat erbjuda sina kunder fri frakt och fria returer men detta gäller bara för medlemmar i kundklubben. När det kommer till snabba leveranser, som blir allt viktigare för kunderna, ligger klädjätten fortfarande efter. När jag själv går in på H&M:s webbshopp för att spontanköpa några sommarklänningar möts jag av följande budskap: “På grund av hög efterfrågan är leveranstiden 6-8 dagar”. Detta avskräcker sannolikt otåliga kunder.

På innovationssidan har H&M under de senaste månaderna bland annat presenterat talande speglar i sin flaggskeppsbutik i New York, ett samarbete med Googles röststyrningsassistent och en ny app som bygger på argumentet reality.

Men än så länge har alltså bolagets ansträngningar inte lyckats lyfta försäljningen. Kanske behövs mer drastiska åtgärder. Om ungefär en vecka kommer bolagets halvårsrapport, som förhoppningsvis är mer matig än de siffror som presenterades nu på morgonen. Då kan det vara läge för H&M att presentera något mer radikalt – ett rejält sparpaket eller nedskrivning av lagret är inte osannolikt.

 

Läs mer