Sök

H&M:s omsättning lägre än väntat för andra kvartalet

H&M

Karl-Johan Persson, vd H&M.

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Besvikelse efter fredagens rapport.

H&M har det senaste året haft svårt att få fart på försäljningen, framförallt i sina fysiska butiker.

De nya försäljningssiffrorna visar att det fortfarande går trögt för klädjätten.

Försäljningen var oförändrad i lokala valutor. Det betyder att den inte motsvarade analytikernas förväntningar som låg på en uppgång med 0,5 procent. 

I kronor uppgick försäljningen till 51 963 miljoner. Det var en miljard lägre än vad analytikerna i snitt spådde. Snittprognosen var en försäljning exklusive moms på 52 983 miljoner kronor.

Omsättningen exklusive moms uppgick till cirka 52 miljarder kronor (51 383). 

Antalet butiker inom H&M-gruppen uppgick till 4 801 per den 31 maj 2018 jämfört med 4 498 butiker vid motsvarande tidpunkt föregående år.

Det kommer emellertid inte som någon större överraskning och är inte något som bör förändra synen på aktien, bedömer Jonas Olavi som är allokeringschef på Alfred Berg.

"Det svaga försäljningsmomentumet håller i sig för H&M. Oförändrat i andra kvartalet jämfört mot förhoppningar om en liten halvprocentare. Men ingen överraskning direkt och inget som bör få ngn att ändra uppfattning om aktien", twittrar Olavi.

Ett problem för H&M är de stora lagren. Som ett sätt att sälja av dem öppnade H&M nyligen outlet-sajten Afound, som även har fysiska butiker bland annat i Stockholm. 

Det har också ryktats om att ägar-familjen Persson planerar att köpa ut bolaget rån börsen. Något som Stefan Persson avfärdade när Breakit träffade honom under torsdagen. 

Läs mer