Vd:n på H&M:s nya satsning Afound: "Kunderna blir mer medvetna"

H&M Afound e-handel
Vd:n på H&M:s nya satsning Afound: "Kunderna blir mer medvetna"

Afounds vd Fredrik Svartling. Foto: Pressbild

Caroline Englund

Reporter

“Kunderna blir mer medvetna och vill göra en bra affär.”

För flera månader sedan kunde Breakit avslöja H&M:s nya satsning Afound, ett varumärke som ska sälja kläder till låga priser både från H&M:s egna varumärken och från andra märken. Försäljningen kommer att ske både i butik och online.

“Vi ser att det här konceptet har ett stort värde för kunden. Det som skiljer Afound från en mer klassisk outlet är att vi kommer att erbjuda mixade varumärken från både H&M-gruppen och externa varumärken inom flera priskategorier, paketerade på ett nytt sätt,” säger Fredrik Svartling som är vd på Afound till Breakit.

H&M har den senaste tiden haft problem med jättelika lager och en obalans i sortimentet. Är satsningen på Afound ett sätt att lösa det?

“Vi kommer att köpa in och sälja produkter från H&M-gruppen men i övrigt arbetar vi separat från H&M-gruppen.”

H&M är inte det enda bolag som satsar på det så kallade outlet-konceptet. Även Åhlens och Indiska har öppnat butiker med fokus på outlet i vår och e-handlare som Zalando, Asos och Boozt har särskilda outlet-sajter.

Fredrik Svartling tror att kundernas ökade intresse för att handla på nätet kan vara en del i trenden. Dels eftersom det på nätet är lättare att jämföra priser.

“Det här är absolut något som kunderna efterfrågar. Kunderna har blivit mer medvetna och vill alltid göra en bra affär”, säger han.

Hur låga kommer priserna att vara?

“I butikerna kommer det att vara rabatter på i snitt 50 procent så mellan 30 och 70 procent kan man säga.”

H&M har börjat med fri frakt och fri retur för sina klubbmedlemmar. Hur kommer ni att göra med på Afound?

“Vi kommer att erbjuda fri frakt och fri retur till alla som handlar online. Det är en del av den bra dealen som vi erbjuder.”

Snabba leveranser har blivit en allt större konkurrensfaktor mellan e-handlare och leverans dagen efter du beställt din vara blir allt vanligare. Men på Afounds mode får kunderna vänta något längre. Leveranstiderna kommer att ligga på mellan 3 och 5 dagar. 

De första butikerna öppnar på Drottninggatan i Stockholm 14 juni och i centrala Malmö 16 juni. Under 2018 öppnar fler butiker runt om i landet. Utbudet i butikerna kommer att vara lokalt anpassade och utbudet kommer inte vara exakt detsamma i butikerna som på sajten. Sajten kommer att vara på svenska men i takt med att Afound lanserar i andra länder kommer även sajterna att anpassas efter det.

Läs fler artiklar
LÄS MER