Sök

En kryptovaluta för influencers – Starflow vill göra Sveriges första "ICO"

StarflowFinansieringinfluencers

David Gabor. Foto: Starflow

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Han vill skapa en kryptovaluta för stjärnorna på sociala medier.

Kryptovalutor är just nu på allas läppar. Det senaste året har bitcoinkursen både rusat och fallit, och ett stort antal bluffar kring nya oprövade valutor har uppmärksammats. 

Nu vill en svensk startup ge sig in i racet.

Det är influencerbolaget Starflow, med investerare som Paradox-grundaren Fredrik Wester och techprofilen Johan Staël von Holstein, som nu vill ta fram en egen kryptovaluta via en så kallad ICO.

En ICO, Initial coin offering, kan liknas vid en digital nyemission. Det innebär att man vid lanseringen av en ny kryptovaluta erbjuder allmänheten att köpa en viss mängd enheter, eller tokens som de också kallas, i utbyte mot en existerande kryptovaluta som redan har ett värde.

Tanken är att bolagets kryptovaluta – Starcoins – sedan ska kunna användas på bolagets plattform, som kopplar ihop influencers med annonsörer.

"Vi har för avsikt att bygga en kryptovaluta som ska integreras i vår plattform, för kreatörer som vill sälja innehåll och för varumärken att köpa kampanjer eller tjänster", säger bolagets medgrundare och vd David Gabor.

Varför behövs en kryptovaluta för detta?

"Dels så underlättar en kryptovaluta alla transaktioner på vår plattform. Det innebär att alla innehållsskapare och artister kan ta betalt direkt av följare, eller av företagare vid exempelvis en kampanj. I istället för att behöva vänta på att en transaktion ska passera olika mellanhänder ska innehållsskaparen kunna ha pengarna från en kampanjköpare bara några minuter efter att kampanjen är avslutad", säger David Gabor.

Starflow beskriver sin "kapitalrunda" som Sveriges första ICO, även om andra aktörer även flaggat för liknande drag. Totalt sett hoppas bolaget kunna ta in mellan 30 och 50 miljoner dollar, vilket motsvarar mellan 250 och 400 miljoner kronor. Förutsatt att allmänheten köper alla de Starcoins som erbjuds.

Kryptovalutan baserar sig på ekosystemet kring en av världens största kryptovalutor, Ethereum. 

“Priset per token är beroende av priset på Ether innan vår valuta är listad på någon av börserna för kryptovalutor. För en ether får du 350 Starcoins”, förklarar David Gabor.

Vad gör ni med pengarna ni får in via er ICO?

"Vi har avsatt 45 procent av alla pengarna som vi tar in till utveckling av plattformen. Vi kommer bland annat att anställa programmerare och arbeta med att utveckla communityt runt blockkedjetekniken."

Starflow räknar med att sälja minst 1.6 miljoner Starcoins, annars kommer köparna att kunna begära tillbaka sin satsade Ether, menar David Gabor. Utöver de 40 miljoner Starcoins som först finns tillgängliga kommer ytterligare 60 miljoner Starcoins att genereras över 5 år, förklarar han.

Men att investera i ICO:er är inte riskfritt. Finansinspektionen har varnat för riskerna med oseriösa ICO:er (se faktaruta) och Ethereum grundare Vitalik Buterin – det ekosystem som Starcoins är kopplat till – har själv flaggat för riskerna med kryptovalutor. 

Hur ser du på riskerna som kopplas till ICO:er?

“Det här är ett helt nytt sätt för företag att ta in kapital. Det finns risker i allting man köper, man måste tro på bolaget och blockkedjeteknologin. Det är viktigt att bli insatt innan man köper in sig i ICO:er”, säger David Gabor.

Delägaren Johan Staël von Holstein, som också arbetar med en egen kryptovaluta, har varit rådgivare i lanseringen av Starcoin. 

Starflows plattform befinner sig just nu i en beta-version, men ska lanseras officiellt i april. Målet är att kryptovalutan ska listas på handelsplatser i juni.

Bolaget vill även ta fram en valuta utanför blockkedjan som heter Protostars, som är kopplad till Starcoins.

Lista: Fem punkter att hålla koll på vid en ICO

Finansinspektionens fem varningspunkter gällande initial coin offerings, ICO. Texten är hämtad från FI:s sajt

1. Inga rättigheter

De flesta ICO:s är oreglerade. De står därmed inte under FI:s eller annan myndighets tillsyn och det finns inget konsumentskydd. Det finns inte heller någon garanti för att den token eller kryptovaluta som lanseras, verkligen ger innehavaren någon typ av rättighet eller annan fordran mot utgivaren.

2. Ingen marknadsvärdering

Det finns normalt inget krav på att det pris som en ny digital tillgång säljs för, motsvaras av ett reellt marknadsvärde. Utgivaren har heller inget krav på sig att låta någon oberoende part värdera den digitala tillgången.

3. Ingen garanterad tillgång till andrahandsmarknad

Det finns normalt inga krav på att den som lanserat en ny digital tillgång, eller någon annan, ska köpa tillbaka den digitala tillgången. Detta innebär att det kan vara svårt att sälja den digitala tillgången vidare.

4. Inga informationskrav

Det finns normalt inga krav på att den som lanserar en ICO måste tillhandahålla all väsentlig information om det som erbjuds, eller att all information måste lämnas till alla investerare vid samma tidpunkt. Det innebär en risk för att den som lanserar en ICO kan marknadsföra denna på ett sätt som inte är rättvisande.

5. Risk för investeringsbedrägeri

Den senaste tidens snabba ökning av såväl antal ICO:s som värdet på dem kan locka till sig oseriösa aktörer. Dessa aktörer har inget intresse av att fullfölja något projekt utan är bara ute efter allmänhetens pengar.

Läs mer