Psst Isabella Löwengrip! – Här är bästa tipsen för ett hållbart företagande

Hållbarhet hållbart företagande
Psst Isabella Löwengrip! – Här är bästa tipsen för ett hållbart företagande

Isabella löwengrip vill jobba hållbart – vi har tipsen.

Ebba Arnborg

How to-redaktör

Hållbart företagande har visat sig öka lönsamheten, attrahera kunder, medarbetare och investerare.
Så, varsågod: Här är bästa råden till dig som driver företag.

I kölvattnet av kritiken mot företags och influencers klimatpåverkan har entreprenören Isabella Löwengrip gått ut med att hon inte alls är "aningslös", utan har en plan för att ta sitt ansvar. Steg ett är att anställa en hållbarhetschef, skriver hon i sin blogg, något som Breakit rapporterade om igår.

Troligen ett klokt beslut. Att bygga bolag utan en tanke på hållbarhet 2019 är helt enkelt inte hållbart.

”Jag tror inte det går att finnas på marknaden i framtiden om man inte driver ett hållbart företag, det kommer att vara en sanititetsnivå” säger Pia Anderson, expert på affärsutveckling och varumärkesbyggande och författare till Bygg det goda varumärket.

Hållbarhet är lönsamt

Hon har statistiken i ryggen. Hela sju av tio konsumenter anser att det är viktigt att företagen de handlar av aktivt arbetar med hållbarhetsfrågor.

Inte minst: sex av tio konsumenter har avstått från att köpa en vara eftersom produkten eller varumärket kan ha en negativ påverkan på miljön eller samhället. Det här visar siffror från Svensk Handel.

”Studie efter studie visar att ett företag som inkorporerar hållbarhet i sin affärsmodell är mer lönsamt. Det öppnar upp för nya marknader och kundgrupper, man kan ta ett högre pris, innovationstakten ökar, medarbetarnas engagemang ökar med hela sex gånger och det stärker relationen med hela samhället”, säger Pia Anderson.

Hur blir då ditt företag mer hållbart? Här är bästa råden på vägen:
 

1) SE ÖVER DIN KLIMATPÅVERKAN

Steg ett är en ordentlig genomgång av ditt företag för att se hur du kan minska din negativa påverkan – och öka din positiva. Gör en livscykelanalys av dina produkter, gå igenom din produktions- och leverantörskedja. 

Inte minst gäller det transporter och resor. En våg av kritik har nyligen sköljt över influencers för hur deras flygande påverkar klimatet, bland annat från Instagramkontot Aningslösa influencers. (Breakits Erik Wisterberg har också kartlagt fem svenska influencers besatthet av att resa. )

Men: ”Jag kan inte sluta resa”, konstaterar Isabella Löwengrip i bloggposten. Något som mötts av skepsism bland läsarna. Isabella reste till över 20 olika destinationer förra året. En enda vecka bestod nyligen av flyg till Norge, Finland och Schweiz och nu är planen att börja månadspendla till New York.

Marbella är enligt Isabellas egen beskrivning ett “happy place” – dit åkte hon för att gå på lyxspa flera gånger förra året.

För att uppnå Parisavtalets mål att begränsa jordens temperaturökning behöver de globala utsläppen minska till så långt under två ton per person och år som möjligt fram till år 2050, skriver bland annat Naturvårdsverket.

Och: En enda spanienresa motsvarar nästan 1 ton utsläpp, enligt ICAO:s kalkylator.

2) KLIMATKOMPENSERA – GÅR DET?

Isabella nämner klimatkompensation i sin blogg. Att betala till projekt som ska sänka utsläppen med samma mängd en själv släpper ut, genom till exempel trädplanteringar och solceller, är omdebatterat. 

”Jag tycker att det är som ifall en man är notoriskt otrogen och så kommer han hem med blommor och tror att allt är bra igen” säger Pia Anderson.

Men, så länge det inte ses som ett frikort utan man först och främst drar ner så mycket som möjligt på sina utsläpp är klimatkompensation ändå bra. Köp krediter som är certifierade och gärna i närliggande lösningar, helst i Sverige.

3) FÅ IN DET I AFFÄRSMODELLEN

Det viktigaste är att göra hållbarhet till en del av din vision och affärsidé och låta det genomsyra hela företaget, enligt Pia Anderson.

Att till exempel bara skänka pengar utan att själv ta ett aktivt ansvar över ens egen påverkan på omvärlden räcker inte. Då blir godheten svår att kommunicera, och inte lika trovärdig.


”Det måste in i affärsmodellen och visionen. Vad kan du bidra med i din kärnverksamhet och med din expertis som gör gott?” säger hon.

Hur du hittar rätt? Pias råd är att börja bakifrån:

”Tänk dig att du 2030 sitter och blickar ut över en rättvis, jämlik, fredlig och harmonisk värld. Du har dina barn och barnbarn runt omkring dig, och så frågar de: ”Vad var det du var med och bidrog till för att det skulle bli så här bra?”

4) UNDVIK GREEN-WASHING

Se upp för att sätta en vision som handlar om att främja hållbarhet externt – men glömma att se efter hur det ser ut internt, varnar Pia Anderson. 

”Man behöver leva som man lär för att skapa trovärdighet. Inte bara putsa fasaden och ha kampanjer som blir som ett utanpåverk. Är hållbarhetsarbetet ett marknadsföringstrick ser kunderna rätt igenom det,” säger hon.

Hållbart företagande – bra frågor att ställa

* Kan din produkt eller tjänst bidra till att minska negativ miljöpåverkan?


* Hur kan du göra för att hålla nere transporter, energianvändning och mängden vatten, kemikalier, avfall och utsläpp som uppstår i verksamheten och produktionen? Hur påverkas den biologiska mångfalden – djur, landskapsbild, dricksvatten eller skog? 

* Hur ser arbetsvillkoren ut i samband med produktionen? Kan du vara säker på att inget barnarbete förekommer och att ingen utsätts för exempelvis skadliga ämnen?


* Kan produkten återanvändas? Kan du ge råd till konsumenterna för att de ska kunna använda produkten så hållbart som möjligt?

Läs fler artiklar
LÄS MER