Sök

E-handelsboomen fortsätter – men svenskarna tappar till utlandet

PostnordWishe-handel

Foto: Istockphoto.com

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

E-handelsrevolutionen går vidare men den innebär inte bara klang och jubel för de svenska e-handlarna. En femtedel av klädköpen via nätet kommer från utlandet.
"Den lilla modebutiken i glesbygden konkurrerar idag direkt med stora e-handelsföretag som Zalando", säger Karin Johansson, vd Svensk Handel

Breakit har tidigare berättat om hur den ökade e-handeln har gjort att Postnord översvämmas av paket från framförallt Kina. Det är framförallt den omåttligt populära appen Wish som har skapat en lavin av paket som vällt in på Arlanda.

Men det är inte bara Asien som är svenskarnas favorithandelsplats nätet. Handelns utredningsinstitut, HUI research, bedömer att en femtedel av svenskarnas nätshopping sker utomlands. Och det är faktiskt fortfarande västvärlden som dominerar.

"Digitaliseringen förändrar inte bara spelplanen för handelns företag. Digitaliseringen förändrar även vilka som deltar i kampen om kunden", säger Karin Johansson, vd Svensk Handel, i en kommentar.

Hittills i år har försäljningen i både kläd- och skobutikerna minskat ett par procent och det är det tredje raka året som den fysiska handeln tappar.  Trenden är enligt Svensk Handel tydlig – de fysiska butikerna tappar till andra kanaler.

För Postnord, som ju leverear många av paketen, är paketströmmen från väst betydligt lättare att hantera än den från öst. 

"Det stora problemet med paketen från Asien är att de dimper ned utan att vi kan förbereda oss" har Arne Andersson, e-handelsexpert på Postnord tidigare sagt till Breakit.

Läs mer