Supertillväxt för Wish - nu hotas svenska e-handlare

Breakit - Supertillväxt för Wish - nu hotas svenska e-handlare

FOTO: Robert F. Bukaty/TT

Olle Aronsson

Medgrundare och ansvarig utgivare

Har du koll på e-handelsbolaget Wish? Det borde du ha.

När vi intervjuade Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski i förra veckan var det en sak han sa som stack ut.

Enligt honom är Wish, och liknande bolag som låter kunden köpa kläder direkt från fabrik i Kina, på väg att bli storspelare inom svensk e-handel.

“Vi kan inte avslöja konkreta siffror men min gissning är att de här bolagen är bland de största e-handelsbolagen i Sverige utan att någon har märkt någonting”, sa Sebastian Siemiatkowski, vars bolag hanterar cirka 10 procent av alla e-handelsbetalningar i norra Europa.

“Ryktet är att kinesiska staten subventionerar fraktkostnaden. Det är därför den är så låg”, sa han.

Att köpa kläder via Wish är extremt billigt, med nackdelen att leveranstiden blir runt tre veckor.

Det saknas publika försäljningssiffror för bolaget i Sverige men nedladdningsstatistik för bolagets mobilapp ger en fingervisning om tjänstens popularitet.

Wish har under det senaste halvåret varit ohotad etta i Google Play i Sverige i kategorin shopping. I App store låg Wish etta i november och december (e-handelns överlägset starkaste period på året) och har sedan dess legat runt plats 3-4.

De personer inom svensk e-handel som jag har pratat med ger ungefär följande bild:

En månad före jul tappade många svenska shoppingsajter en rejäl andel av sin trafik - utan att riktig förstå varför. Samtidigt steg trafiken kraftigt på Wish och liknande tjänster vars huvudkanal är mobilen.

Sedan dess har Wish haft rakettillväxt, i synnerhet bland svenska tonåringar, medan mer traditionella sajter kämpar för att komma ihåg i mobilen.

Wish lanserades 2011 av Peter Szulczewski och Danny Zhang som har en bakgrund på Google respektive Yahoo. Bolaget ska i sin senaste kapitalanskaffning ha fått en värdering på över 17 miljarder kronor.

Läs fler artiklar
LÄS MER