Sök

Pallar Postnord julpaketshetsen? “Black friday blir elddopet”

PostnordWishe-handel

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Postnord har pressats under sommaren. Nu stiger oron inför julruschen:
“Det är verkligen sanningens ögonblick”, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Postnord.


I förra veckan skrev Breakit om hur den omåttligt populära appen Wish har ställt till det för Postnords pakethantering på Arlanda. Under sommaren har antalet paket fördubblats som ett resultat av att allt fler svenskar har upptäckt hur billigt det är att handla småprylar i appen.

Skriverierna har väckt oro hos både konsumenter och e-handlare. Kommer Postnord att klara logistikracet under hösten och - kanske den viktigaste frågan av alla - kommer e-handlande svenskar att få hem sina julklappar i tid?

På Postnord verkar man ändå ganska säkra på det.

“Vi har förberett oss i princip sen förra julen” säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Postnord.

“Det ska bli jäkligt spännande, volymerna har ju gått spikrakt uppåt”

För att hantera de ökande volymerna jobbar Postnord på flera fronter. Förutom att ha öppnat 70 nya ombud har man i Stockholm, Göteborg och Malmö också börjat med sexdagarsleverenser till ombuden och skiftat hemleveranserna till kvällstid istället.

“Det gör att vi kan utnyttja fordonsparken större delar av dygnet,” säger Arne Andersson.

Med större kunder försöker man också ha ett tajtare samarbete så man vet hur många paket det kommer från respektive kund.

“För oss är prognoser enormt viktiga” säger Arne Andersson.

“Om vi vet hur många paket som kommer så har vi mycket lättare att få iväg allt i tid.”

Och det är ju just där skon klämmer med de kinesiska paketen. De dimper bara ned på Arlanda utan att Postnord får någon förvarning. Och när det gäller just dem utfärdar Arne Andersson ändå en liten varning.

“När de gäller just de här utlandsköpen så tycker jag att man ska vara försiktig. Det är långa leveranstider på dem och det kan hända att de fastnar i tullen till exempel”.

Läs mer