Sök

Bokio skulle alltid vara gratis (trodde användarna) – nu rasar de mot bokföringstjänsten

Bokio

Viktor Stensson, vd Bokio. Foto: Press/Istockphoto

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

“Vi kunde ha varit tydligare i vår kommunikation för ett par år sedan när det kom till vad som faktiskt skulle vara gratis för alltid”, säger Viktor Stensson, medgrundare och vd för Bokio.


Bokföringstjänsten Bokio har sedan starten för sex år sedan tryckt på hårt i sin marknadsföring om att tjänsten är gratis. Med löften som “gratis för alltid” har bolaget erbjudit en rad tjänster såsom bokföring, fakturering, molntjänster, support och AI-lösningar. 

Under 2019 slogs bolaget ihop med Red Flag som integrerades under Bokios varumärke och det uttalade målet är att utmana storbanker med tjänster som företagskonton och lösningar för att betala löner och automatisera fakturor. 

”Vi går in i en ny fas där vi på allvar kan utmana fler branscher än bara bokföringsbranschen. Med det nya Bokio kan företagarna sköta allt det administrativa och ekonomiska direkt i Bokio”, berättade Bokios vd Viktor Stensson i slutet av förra året. 

Bokio erbjuder en rad grundläggande gratistjänster och tjänar sedan pengar när kunderna lägger till extra funktioner. Vid slutet av förra året uppgick kundbasen till över 100.000 användare i Sverige och Storbritannien. 

Användarna rasar

Men nu har Bokio hamnat i blåsväder efter att stora delar av tjänsten, som tidigare varit gratis, nu börjar att kosta pengar. Flera funktioner har tagits bort från gratisversionen – och användare har minst sagt gått i taket. 

I såväl inlägg på sociala medier som i mejl till Breakit rasar användare över att bolaget börjar ta betalt för tjänster som tidigare listats under “gratis, för alltid”. Att förändringen sker under sommaren gör inte användarna mer vänligt sinnade.

Här ska tilläggas att det också finns användare som anser att kritikerna ska vara glada över att de haft tillgång till en kostnadsfri bokföringstjänst så länge. 

Det var under torsdagen som Bokio flaggade för förändringar på sin hemsida.

“Vår ambition är inte att Bokio ska vara bra för att det är gratis, utan att du som användare uppskattar Bokio för att vi faktiskt skapar ett riktigt värde för dig som kund. De tjänster som vi under de senaste åren förfinat och adderat till Bokio kommer att flyttas till en betalplan”, skrev vd:n Viktor Stensson.

Han har även skrivit ett meddelande till användarna i Bokios Facebookgrupp där han skriver att det är tråkigt om de känner sig lurade av bolagets budskap. 

“Jag har full förståelse för att du som användare kan känna dig upprörd över de ändringar vi nu gör men jag vill försäkra dig om att vi gör det i all välmening för att kunna fortsätta att finnas där och stötta er i vardagen”

“Kunde ha varit tydligare” 

Viktor Stensson säger till Breakit att Bokio utvecklat sin tjänst under fem år, från en väldigt grundläggande produkt till dagens lösning som sköter hela företagsadministrationen. 

“För att kunna accelerera ytterligare samt driva upp tempot och skapa ännu bättre tjänster framgent behöver vi också ta betalt”, säger Viktor Stensson. 

Den enklaste typen av bokföring och fakturering kommer att fortsätta vara gratis. 

“De har även möjlighet att använda Bokio Företagskonto där de får ett eget bankgironummer och kort de kan ta betalt genom samt betala med. Det är egentligen allt du behöver för att driva ett litet bolag. Om du vill ha mer automation så kostar det”. 

Har du förståelse för att användare upprörs? 

“Att användare är upprörda i samband med en så pass stor förändring har vi så klart en förståelse för. Vi måste också komma ihåg att många har hört av sig med positiv feedback och en enorm mängd förståelse samt stöttning”. 

Viktor Stensson uppger vidare att många nappat på det nya erbjudandet.

Borde ni ha kommunicerat på ett annat sätt från start rörande tjänsterna? 

“Vi kunde ha varit tydligare i vår kommunikation för ett par år sedan när det kom till vad som faktiskt skulle vara gratis för alltid. Att du kommer kunna sköta om ditt bolags bokföring är grunden i Bokio och det är fortfarande gratis. Några användare har tolkat vår gamla kommunikation som att all funktionalitet vi hade på plats och har fortsatt förfina under flera år skulle vara gratis för evigt, vilket tyvärr inte är hållbart för ett bolag där den sagda funktionaliteten är hela grunden”, säger Viktor Stensson. 

Viktor Stensson uppger vidare att Bokio befinner sig i en spännande fas där de ser möjligheter att växa snabbare än tidigare på sina två marknader, Sverige och Storbritannien. 

I det senast kända räkenskapsåret omsatte bolaget 4,6 miljoner kronor med en förlust på 10,8 miljoner kronor.  

Läs mer