Bokio ska utmana storbankerna – lanserar ny satsning mot företagarna

Bokio

Viktor Stensson, vd Bokio. Foto: Press/Istockphoto

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Nya satsningen ska göra det lättare för företagen.

Bokio är ett svenskt bolag som erbjuder erbjuder digitala bokföringstjänster. I våras slogs de samman med bolaget Red Flag som integrerades under Bokios varumärke.  

Nu vill Bokio ta upp kampen med storbankerna och breddar sitt erbjudande genom en ny satsning mot entreprenörer. Det handlar om ett företagspaket som ska underlätta för bolag och innefatta tjänster som företagskonto, kort och lösningar för att betala löner och automatisera fakturor. 

Bokios vd Viktor Stensson beskriver satsningen som en game changer som låter Bokio förenkla och hantera hela flödet i företagens administration.

”Vi går in i en ny fas där vi på allvar kan utmana fler branscher än bara bokföringsbranschen. Med det nya Bokio kan företagarna sköta allt det administrativa och ekonomiska direkt i Bokio”, säger Bokios vd Viktor Stensson.

Slogs ihop med Red flag tidigare i år

Den nya satsningen har blivit möjlig efter sammanslagningen med Red Flag som varit ett registrerat betalningsinstitut hos Finansinspektionen. När bolagen slogs ihop i våras tog de även in runt 80 miljoner kronor från investerare som Creandum, Svea Ekonomi och Mojang-grundaren Carl Manneh.

Bokio erbjuder en rad grundläggande gratistjänster och tjänar sedan pengar när kunderna lägger till extra funktioner.  Viktor Stensson berättar att det gått bra för Bokio under pandemin sett till tillväxt, men vill inte uppge några siffror. 

“Våra kunder är i mångt och mycket överlevare som kämpar på, och som bolag har vi klarat oss ganska bra. Digitalisering, automatisering och kostnadskontroll är bra ledord för oss att jobba med”. 

Kommer inte vara lönsamma – i år

Bokio grundades under 2015 och har idag runt 80 anställda och över 100.000 registrerade användare i Sverige och i Storbritannien. Bokio Group omsatte 6 miljoner kronor med ett minusresultat på 30 miljoner kronor under förra året. 

Vd:n säger att omsättningen kommer att se bättre ut i år. 

“Vi kommer inte vara ett lönsamt bolag och det är inte heller planen. Intäkterna och kundtillväxten ökar och den brittiska satsningen ser lovande ut. Vi känner oss trygga med att vi är i en bra position för att fortsätta växa”, säger Viktor Stensson. 

Läs mer