Sök

Glada nyheter för mediehusen – efterlängtat trendskifte i mätning

Orvesto konsumentAdblockers

Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Efter några rekordår kan ökningen av annonsblockerare ha stannat av. Det visar en ny mätning.

Adblockers är något som mediechefer över hela världen sliter sitt hår över. Breakit har tidigare skrivit om en rad svenska chefredaktörers syn på hur de ska komma runt att allt fler väljer att blocka annonserna.

En metod som diskuteras är att införa betalväggar. Det gjorde den inflytelserika tekniktidningen Wired i början av året. Personer som surfar in på sajten med annonsblockerare får budskapet att antingen betala för att läsa artiklarna eller stänga av programvaran.

Men nu kan ett trendbrott ha ägt rum, skriver Dagens Media i sin papperstidning.

“Under ett och ett halvt år har vi haft en ganska explosiv utveckling. Men efter en kraftig ökning har det nu stannat av. Det är vi glada för”, säger Peter Callius, chef på opinionsinstitutet TNS Sifos mediaavdelning, till tidningen.

Enligt siffror som opinionsinstitutet har plockat fram ur sin Orvesto konsument-undesökning från tredje kvartalet 2015 använder nu 20,7 procent adblockers på dator, mobil eller surfplatta. En marginell ökning på 0,2 procentenheter jämfört med kvartalet innan. Mellan första och andra kvartalet 2015 ökade däremot användadet med 2,6 procenthenter, från 17,9 till 20,5 procent.

Men det kanske är för tidigt för medieföretagen att andas ut. För samtidigt har enligt Dagens Media siffror från analysföretaget Mediavision nyligen visat att hela 39 procent använder adblockers. I åldersgruppen 15-24 år är siffran 65 procent.

“Användandet av adblockers fördubblas för varje generation”, säger Peter Callius till tidningen.

Läs mer