Sök

Svenska mediechefer: Vi måste stå tillsammans mot adblockarna

Stampen MediaStampenAd blocker

Peter Holmlund och Fredric Karén (Foto: Bengt Oberger) efterlyser en enad mediefront mot Adblockerbolagen.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Annonsblockerare kan bli förödande för mediesajterna. Nu vill svenska medietoppar prata ihop sig kring saken - för branschens överlevnad. "Att man ber snällt verkar folk skita i", säger mediejätten Stampens digitalchef Peter Holmlund,

Vi har tidigare rapporterat om Aftonbladet-vd:n Jan Helins resonemang om att sätta upp betalväggar för de läsare som använder så kallade adblockers, det vill säga appar eller tillägg som filtrerar bort annonser från sajterna man besöker.

Reaktionerna från andra mediechefer har varit blandade men alla verkar vara överens om att något måste göras framåt.

Mittmedias affärsutvecklingschef Magnus Söderlund är en av dem ser en betalvägg som en potentiell lösning men lyfter även fram andra potentiella lösningar. I ett mejl till Breakit skriver han att koncernen, som äger en lång rad svenska lokaltidningssajter, nyligen har gjort en utredning om adblockers.

“En metod som har prövats av flera medier är att be användarna stänga av adblockers när man märker att de använder det, men det har fått lite blandade reaktioner”, skriver han.

Han lyfter även fram möjligheten att göra sig av med de annonserna som triggar användandet av adblockers. I mobilen är det främst tal om processkrävande annonser som gör sajterna långsammare.

Peter Holmlund, digitalchef på Stampen Media tror mest på den sistnämnda lösningen.

“Att man ber snällt verkar folk skita i, det är ungefär 3 procent som stänger av adblockers då. Vi tror mycket mer på att se till vilken typ av annonser som genererar annonsblockering”, säger han.

Vidare säger han att det kommer bli svårt för enskilda aktörer att på egenhand vidta åtgärder mot adblockerbolagen. Det behövs enligt honom en gemensam lösning för mediemarknaden.

“Adblockerbolagen är globala aktörer och då behövs det bredare lösningar, framförallt inom varje marknad men även internationellt. Tills det är klart får man så att säga sopa rent framför eget bo”, säger Peter Holmlund.

En annan lösning kan, enligt Svenska Dagbladets chefredaktör Fredric Karén, vara att fokusera på nya annonsformer. Han lyfter bland annat fram native marketing, det vill säga annonser som till sin utformning påminner om redaktionellt innehåll, som möjliga vägar framåt för mediehusen.

Den stora snackisen i branschen de senaste veckorna har varit att adblockers nu har blivit tillgängliga för Apples mobilwebbläsare Safari och att mobilsajterna därför nu kommer drabbas lika mycket som desktopsajter.

Fredric Karén tror att lösningen på det problemet kan vara appar, där innehållet inte behöver gå via en mobil webbläsare. Han tror dock att det viktigaste är en större diskussion om adblockers.

“Jag tror att det här är en diskussion som bör tas av hela branschen snarare än en enskild aktör. En sådan branschgemensam diskussion är vi absolut beredda att delta i", säger Fredric Karén.

Läs mer