Sök

Adblocker-kriget trappas upp - nu kräver Wired att du betalar

WiredAdblockers

Foto: Jon Large/Flickr

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Acceptera våra annonser - eller köp en prenumeration. Det är budskapet från den inflytelserika tekniktidningen Wired.

Från och med nästa vecka inför Wired en ny policy på sin sajt, skriver tidningen i en text till läsarna.

De 20 procent av läsarna som använder adblockers kommer att mötas av ett meddelande som ger dem tre alternativ: Betala, stäng av adblockern - eller sluta läs.

Wireds plan är att erbjuda adblockarna en prenumeration som kostar 4 dollar - för fyra veckor med en annonsfri upplevelse på sajten. Såhär skriver ledningen i texten till läsarna.

"Vi på Wired tror att föränring är bra. Under de senaste 23 åren har vi tryck på utvecklingen av medierna framåt. Vi uppfann till och med bannerannonsen. Vi kommer att fortsätta experimentera för att bygga en bra affär, och vi hoppas att ni vill följa med på den resan", skriver ledningen.

Vi har tidigare rapporterat om en rad olika initiativ för att minska antalet adblockers, i spåren av att Apple i höstas gjorde det möjligt att installera annonsblockerande appar kopplade till webbläsaren Safari för operativsystemet Ios.

Läs mer