Sök

Konkurrensverket dyker djupare i Easyparks köp av SMS Park

SMS ParkEasyparkTransport

Foto: Easypark

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Gräver vidare i parkeringsapparnas affär.

I slutet av sommaren stod det klart att Easypark planerade att sluka konkurrenten Inteleon.

Easyparks app gör det enklare att hitta lediga parkeringsplatser och betala för dem i mobilen. Det är därför inte särskilt oväntat att de är sugna på Inteleon, som står bakom appen SMS Park som låter användarna betala parkeringar med sms.

”Istället för att dubbelutveckla på varsitt håll som vi gjort tidigare, kan vi nu arbeta tillsammans och dubbla utvecklingshastigheten inom parkeringssektorn”, sa Johan Birgersson, vd för Easypark, i samband med köpet. 

Men det var inte riktigt att bara tuta och köra. Konkurrensverket fick nys om affären genom media och uppmanade därefter Easypark att anmäla förvärvet till dem. Därefter påbörjades en inledande undersökning där myndigheten tittat närmare på affären. Det innefattar bland annat uppgifter kopplade till upphandlings- och omsättningsdata, kundundersökningar, avtal och uppgifter från kommuner och konkurrenter. 

Konkurrensverket inleder särskild utredning 

Nu konstaterar Konkurrensverket  att det inte går att utesluta att förvärvet inte hämmar konkurrensen på marknaden. Det här innebär att utredningen fortsätter för att analysera vilka effekter sammanslagningen skulle kunna ge.

Konkurrensverket skriver att den preliminära analysen visat att Easypark och Inteleon är de två största leverantörerna på marknaden, med stor geografisk täckning, och att de ofta mötts och konkurrerat i upphandlingar. 

"De leverantörer av mobila betallösningar för parkering som Konkurrensverket har varit i kontakt med ger en bild av att vissa parkeringsoperatörer bland annat ställer höga omsättningskrav som kan vara svåra att uppfylla för andra än stora leverantörer", skriver Konkurrensverket. 

Utöver det pekar myndigheten även på att den data som genereras från tjänsterna är värdefull och ger en konkurrensfördel. 

Beslut inom tre månader 

Konkurrensverket kommer därför att genomföra en så kallad "särskild undersökning”. 

"Mot bakgrund av de uppgifter som hittills framkommit under Konkurrensverkets utredning kan verket i detta skede av utredningen inte utesluta att koncentrationen kan vara ägnad att påtagligt hämma en effektiv konkurrens till följd av eliminerat konkurrenstryck mellan de största leverantörerna av mobila betallösningar för parkering", står det i handlingarna. 

Beslut ska meddelas inom tre månader. Det kan sluta med grönt ljus eller förbud för parterna att genomföra affären.

Under 2018 visade Easypark AB en omsättning på 404 miljoner kronor, med ett resultat på 68,8 miljoner i Sverige. Inteleon omsatte cirka 443 miljoner kronor under samma period. 

Breakit har sökt Easypark. 

 

Läs mer