Hälsocentralens rop på hjälp: Kan tvingas skära ned för att betala nätläkarna

Hälsa
Hälsocentralens rop på hjälp: Kan tvingas skära ned för att betala nätläkarna

Foto: Jessica Gow /TT.

Towe Boström

Reporter

"Om vi tvingas minska personalstyrkan skulle vi få sämre tillgänglighet och då skulle ännu fler vända sig till nätläkare”.

Under förra veckan presenterades förslag som kan rita om spelplanen helt för nätläkarna. Regeringens utredare vill nämligen att de startar fysiska vårdcentraler i varje region de vill vara verksamma i – något som inte direkt möttes av jubel.

Förslaget kommer efter en långdragen debatt om kostnaderna för nätläkarna, en nota som landar hos landets regioner och landsting – som pressas allt hårdare i takt med att fler söker digital vård. Det är nämligen de som får betala hela, eller delar av, kostnaden när deras patienter vänder sig till nätläkare. 

För Hälsocentralen Nyland i Kramfors, som tillhör Region Västernorrland, har problemen blivit så påtagliga att de publicerat ett nödrop på Facebook. 

"Årets första 8 månader så har vi betalat nätdoktorer (KRY, Min doktor, mfl) 74 000. Sannolikt kommer vi 2019 måsta betala över 120 000 för att ni, våra listade patienter använder nätdoktorer", skriver hälsocentralen på sin Facebooksida. 

I dag kommer större delen av verksamhetens intäkter från så kallade listade patienter, alltså de som är skrivna på vårdcentralen. När de listade patienterna söker vård hos Kry eller Min Doktor faktureras Hälsocentralen Nyland. 

Om utvecklingen fortsätter i samma takt räknar hälsocentralen med att tvingas betala runt 400.000 kronor till nätläkarna under nästa år – något som i runda slängar motsvarar en årslön för en sjuksköterska, enligt inlägget.  Det skulle ge stora konsekvenser för deras budget. 

"Denna kostnad behövs sparas någonstans (minskad bemanning?) för att kunna betala nätläkarna och hålla ekonomin i balans". 

Inlägget har fått över tusen delningar och massvis med kommentarer där många stöttar Nyland och tycker att det är bra att de informerar om hur det fungerar med nätläkare. En del uttrycker förvåning över systemet. 

Malin Norlander är chef vid hälsocentralen. 

”Vårt syfte är inte att hytta med fingret mot nätläkarna, utan att informera våra patienter om hur det ser ut så att de själva kan fatta välgrundade beslut”, säger Malin Norlander.

Hälsocentralen är en del av Region Västernorrland, men drivs som en fristående verksamhet med egna budgetmål. Kostnaderna för nätläkarna slår alltså direkt mot hälsocentralen – som tvingas ta till åtgärder om utvecklingen fortsätter. 

”Det skulle innebära att vi behöver minska våra kostnader på andra områden och det här riskerar att bli en ond cirkel. Om vi tvingas minska personalstyrkan skulle vi få sämre tillgänglighet och då skulle ännu fler vända sig till nätläkare”, säger Malin Norlander.  

Vårdcentralen har öppet vardagar mellan klockan åtta och halv fem. 

Förstår du att folk vänder sig till nätläkare när de är mer tillgängliga?

”Jag har stor förstående för att den bristande tillgängligheten i vården är en av orsakerna”, säger Malin Norlander och fortsätter; 

"Det vi fortsätter göra varje dag är att vända och vrida på arbetssätt och resurser för att förbättra vår tillgänglighet. Sedan är det politiker och de högre upp som får måla med större penseldrag och ta ställning till eventuella ändringar av regelverk". 

Samtidigt pågår satsningar på digital vård inom Region Västernorrland, som bland annat beviljats EU-medel på 47 miljoner kronor för projektet Digga. Hälsocentralen Nyland testar även de digitala koncept, som att kommunicera med patienterna över Facetime, 

Inga beslut är ännu tagna kopplade till de förslag som las fram i förra veckan. Nätläkarna har dock flaggat för att de kommer lägga fokus på storstäder och lämna glesbygden om förslagen går igenom.

”Det finns ingen som skulle etablera en privat vårdcentral här för förutsättningarna är inte lukrativa”, konstaterar Malin Norlander.

Nätläkarna: "Konflikten borde stå mellan dem och regionen" 

Inlägget har fått landets största nätläkare, Kry, Min Doktor och Doktor.se att reagera. I ett gemensamt mail till Breakit skriver de att de inte har någon ambition att göra det svårare för fysiska vårdcentraler. 

“Vi driver dedikerat frågan om en annan ersättningsstruktur än den befintliga och arbetar dagligen med att effektivisera och förändra vården till det bättre för alla”, skriver de.

Nätläkarna poängterar att ersättningsmodellerna skiljer sig mellan landets regioner, där Västernorrland är ett exempel på en region där ersättningen till nätläkarna hanteras direkt av vårdcentralen.

“Det orsakar en direkt konflikt mellan oss och de aktörerna, vilket är synd. De är precis lika viktiga som vi är och fyller en viktig del av vården, vi borde samarbeta istället. Konflikten borde stå mellan dem och regionen”, säger Daniel Persson, Innovationschef på Min Doktor.

Företrädarna uppger att snittkostnaden för att producera ett fysiskt vårdbesök i Västernorrland är tre gånger dyrare än ett digitalt besök, med hänvisning till regionens rapporterade siffror till SKL.

Samtidigt kritiseras nätläkarna för att driva en överkonsumtion av vård, alltså att locka patienter som inte har behov av vård och annars inte skulle ha sökt vård. Något som kan leda till skenande kostnader, vilket hälsocentralen Nyland nu larmat om.

“Det stämmer inte. Våra patienter söker för samma besvär som handläggs på vårdcentralerna. Nu finns det studier som också visar att kritiken är obefogad”, säger Daniel Persson

För mer om hur de nya förslagen påverkar nätläkarna och vården i stort – lyssna på senaste avsnittet av Breakits pod – lyssna här.

 

Läs fler artiklar
LÄS MER