Sök

Josef Fallesen har lyssnat på 600 pitchar – här är hans bästa tips

riskkapitalstartup

Josef Fallesen.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

"Always be closing".

I höstas stod det klart att Businesspodden gick i graven. Under poddens fyra år träffade och intervjuade programledarna Josef Fallesen och Mikael Arndt över 150 entreprenörer. Ett stående inslag i podden var även att tre företag pitchade sin affärsidé varje vecka. 

Josef Fallesen är numera partner i entreprenören Christian Gaisers investeringsbolag CG Partners. Målsättningen är att pumpa in 100 miljoner i svenska startups.  

”I början fick jag frågor från mina följare om vad jag gör som techinvesterare . ’Vad gör du egentligen på dagarna?’, undrade de”, berättar Josef Fallesen. 

Det var då Josef Fallesen började fundera på om han kunde hitta ett sätt att visa vad han gör – och samtidigt lyfta alla de startups som pitchar för honom. 

Resultatet blev satsningen #15secondPitch på Instagram, där Josef Fallesen visar klipp där han låter entreprenörer pitcha sin affärsmodell på 15 sekunder.

”På så sätt kan vi vara lite nytänkande och transparenta som investerare och visa upp de bolag som vi träffar och tycker är intressanta”. 

Nu har Josef Fallesen samlat totalt 100 pitchar som han kokat ihop till ett 25 minuters pitch-maraton på sin profil. Hittills har det lett till en investering från CG Partners.

"Vi har hittills investerat ett antal miljoner. Sedan har många stängt med andra investerare, det är många som tittar, jag är glad om jag kan hjälpa till på mitt lilla hörn", säger Josef Fallesen. 

Räcker det verkligen att pitcha 15 sekunder? 

”Det här är för att få foten i dörren, för att fånga intresset. Annars är 30 minuter en tid som jag och många av mina investerarvänner gillar. Hälften pitch och hälften frågor”. 

Josef Fallesen uppskattar att han lyssnat på 600 pitchar  som investerare. Vi bad honom att dela sina erfarenheter och tips om hur du pitchar bäst. 

Ha passion

”I de bästa pitcharna har man verkligen märkt att personerna är passionerade och brinner för det de gör".

Prata kundnytta

"Förmedla ’whats in it for me’. Kom väldigt snabbt till kundnyttan och vilka som är kunderna. Hur ska du få in intäkter och ge värde till dina betalande kunder? En del missar det här när de pitchar. Investerare lyssnar på så otroligt många pitchar att det kan vara bra att vara övertydlig."

Always be closing 

"Vi människor blir konstant utsatta för väldigt mycket budskap, så när du kör din pitch och har lyssnarnas fokus är det viktigt att avsluta med en uppmaning som ger känsla av att de som lyssnar måste agera nu. Vinkla det mot att det gäller att ta chansen, och att fönstret annars stänger. Med andra ord, kom ihåg de klassiska orden "Always Be Closing". Ditt sälj i en första pitch ska alltid vara att låsa nästa möte och få lyssnarna att komma ihåg dig och vilja höra mer". 

Läs mer