Businesspodden går i graven – "Bestämt oss för att sluta på topp"

Businesspodden Podd
Businesspodden går i graven – "Bestämt oss för att sluta på topp"

Josef Fallesen och Mikael Arndt. Foto: Press

Towe Boström

Reporter

De har mött 150 svenska entreprenörer och delat ut råd och pengar till startups.
Nu tackar Businesspodden för sig.

För fyra år sedan startade Josef Fallesen och Mikael Arndt Businesspodden. De hade noterat att poddkonceptet börjat bli riktigt hett och bestämde sig för att starta en egen, inriktad på försäljning och entreprenörskap.

”Vi tyckte det var konstigt att ingen gjorde det i poddvärlden. Det här var min vision och dröm där målet var ett draknäste för podd”, berättar Josef Fallesen.

Under året har de gästats av över 150 entreprenörer där listan utgjorts av välkända namn som Lena Apler, Petter Stordalen och Sven Hagströmer. 

Grundarna har även låtit tre företag pitcha varje vecka och totalt sett har över en halv miljon kronor delats ut till entreprenörer.

Nu går Businesspodden i graven.

Josef Fallesen konstaterar att duon gästats av de största entreprenöriella namnen Sverige har att erbjuda.

”Vi vill inte göra någon runda två variant. Vi har bestämt oss för att sluta på topp så att nästa grej 2019 kan bli ännu större”.

Josef Fallesen berättar att både han och Mikael Arndt driver andra företag. Själv har han ett nytt eget projekt på gång men vill i nuläget inte avslöja några detaljer.

Han uppger samtidigt att intresset för podden hållit i sig samt att beslutet om att lägga ned inte har någon med dalande lyssnarsiffror att göra. Businesspodden har som mest varit uppe i totalt 22.000 lyssningar i veckan med ett veckosnitt på 15.000 lyssningar. 

Affärsmodellen har, i likhet med många andra poddar, baserat sig på att knyta partners och sponsorer till sig.  

”Vi har aldrig drivit den för att tjäna pengar. Vi hittade en lucka där vi kunde ge något tillbaka vilket blev en win-win för alla parter.", säger Josef Fallesen. 

På onsdag tackar podden för sig i samband med sin gala ”Businesspodden Awards” i Stockholm.

Under kvällen, som hoppas samla 3.000 personer, kommer startups att pitch-tävla om totalt 100.000 kronor inför en namntung jury. 

”Det blev ett snyggt sätt att tacka för oss och avsluta med en stor final. Det summerar vår vision om att göra entreprenörer till de stjärnor vi tycker de förtjänar”. 

Josef Fallesen tar med sig många minnesrika möten från podd-åren. 

”Jag minns bland annat när Sven Hagströmer sätter sig i studion och säger ’det här är ju riktigt kul, jag har inte tittat på klockan en enda gång, vilket bra format ni skapat’”.

Flera mediehus har den senaste tiden bantat eller helt stängt ner sina poddsatsningar, bland annat den amerikanska sajten Buzzfeed och Amazon-ägda Auidible. I USA har techsajten  Recode till och med frågat sig om poddbubblan kan vara på väg att brista.

Vi på Breakit tror däremot stenhårt på podd. I dagens avsnitt av vår helt nystartade, dagliga ekonomipodd Breakit Daily pratar vi mer om "podd-döden" samt Google Homes intåg i Sverige.

Läs fler artiklar
LÄS MER