Sök

Affärsvärlden och Ny Teknik är till salu

Lundells vecka

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Stefan Lundell stöter på två heta medienyheter – och tvingas återuppleva gamla trauman.

Det var alltid samma sak år efter år. Midsommar efter midsommar.

Skulle jag bli bjuden på festen med stort F – eller tvingas hänga med mamma och pappa till någon trist familjetillställning?

Trots tappra försök att kvala in i skolans coola gäng uteblev festinbjudan de flesta gånger.

Kanske var det denna bittra erfarenhet från ungdomen som fick mig att reagera så kraftfullt i veckan.

I år har jag visserligen fått en festinbjudan till midsommarfirandet, men denna gång är det en annan fest jag blivit utestängd från.

Jag snackar om “budfesten” som nu drar ihop sig kring ett av näringslivets mest anrika varumärken – Affärsvärlden.

Besvikelsen var verkligen monumental när jag för någon dag sedan ramlade över nyheten att stiftelsen bakom Affärsvärlden precis sagt upp kontraktet med finska mediebolaget Alma Media och nu var på jakt efter en annan aktör att driva tidningen vidare.

Vad var detta? Jag som levde i föreställningen att jag numera var en spelare att räkna med i den svenska medieindustrin. En person hemtam i de fina salongerna tillsammans med direktörerna från Bonnier, Schibsted och de andra mediekolosserna. Kort sagt – en cool kille som ALLTID får gå på de rätta festerna.

Men icke. När min gamla favorittidning (har de flesta nummer från de senaste dryga 20 åren) kommer ut till försäljning är det ingen som tänker på mig. Trots att vi i alla fall på pappret kompletterar varandra perfekt.

Ta bara våra målgrupper. Breakit “äger” det nya näringslivet med tyngdpunkten på tech- och startup-sektorn. Affärsvärlden är fortfarande urstarka bland gubbarna i det gamla industri-Sverige. Jag såg oanade möjligheter som jag nu skulle gå miste om.

Besvikelsen blev inte mindre när jag av en annan initierad källa fick reda på att ytterligare en Breakit-konkurrent nu är i spel. Det handlar om Ny Teknik som tydligen är på väg att få nya ägare.

Och ingen har så klart frågat mig. Man kan bli bitter för mindre.

Glad midsommar!

Veckans besvikelse 1: Isabella Löwengrip. I elfte timmen hoppade bloggaren och entreprenören av vårt event i Almedalen.

Veckans besvikelse 2: Isabella Löwengrip. Men oj, vad bloggstjärnan kommer att ångra sig. Vårt event-team har fått till ett helt fantastiskt program till årets Almedalen. Jag lider redan med henne.

Veckans höjdare: Breakit i Almedalen. Det är femte året i rad vi är på plats i Rosornas stad. Denna gång har vi säkrat Visbys kanske mysigaste trädgård och bjudit in en hel hög spännande profiler. Jag droppar bara några namn i den glödheta laguppställningen: Petter Stordalen, Jarno Vanhatapio, Katarina Berg och, lite otippat, astronauten Christer Fuglesang. Spana in hela programmet här – är du på plats i Almedalen så måste du komma förbi!

Veckans misstänkte: Tobias Blixt. Vår reporter Tobias Blixt lever verkligen upp till sitt efternamn. När Spelinspektionen skickade ut pressmeddelandet att Ninja Casinos ägarbolag förlorat sin spellicens högg han som en kobra. Några minuter senare var vi ute med nyheten – långt före alla andra nyhetsmedier. Snabbheten fick, enligt våra källor, TV4 att fatta misstankar – hade Breakit fått nyheten på förhand? Men jag kan lugna kanalens journalister och alla andra. Den här gången var vår källa bara ett simpelt pressmeddelande.

Veckans minst älskade: Ninja Casino. Skadeglädjen flödade verkligen i både min omgiving och i sociala medier efter det indragna speltillståndet. Är casino-entreprenör den mest hatade professionen just nu?

Veckans dementi: Ludvig Strigeus. I tisdags gjorde vi och en del andra medier en stor nyhet av Aftonbladets avslöjande att stjärnkodaren Ludvig Stigeus sålt aktier i Spotify för någon miljard. Men när min kollega Erik Wisterberg grävde vidare i storyn visade det sig att Strigeus bara flyttat sitt innehav till en kapitalförsäkring.

Läs mer