Sök

Så håvade Daniel Ek in en halv miljon kunder – på en dag (!)

SpotifyStreamingMusik

Daniel Ek gav bort julklappar – och fick massor av nya kunder. Obs: Montage. Foto: TT samt pressbild.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Gav bort Google-högtalare och sänkte priserna för nya kunder.

Gårdagens siffror i musikstreamingjätten Spotifys kvartalsrapport drunknade nästan i nyheterna om podcast-uppköpen. För Daniel Ek och gänget handlar allt om tillväxt. Och om hur man ska få så många som möjligt att ta steget från att vara gratislyssnare till att betala.

I kvartalsrapporten framgår att Spotify nu har 96 miljoner premiumkunder, en ökning med 36 procent jämfört med motsvarande period föregående år.

Nära 7 miljoner av dem strömmade till under blott sex veckor – och under en enskild dag håvade Spotify in en halv miljon nya premiumkunder. Ljuv musik för Daniel Ek.

Gav bort Google-högtalare

Bakom supersifforna finns bland annat Spotifys julkampanj, som låter nya premiumkunder få tre månader för bara 99 cent, motsvarande drygt nio kronor.

"Vi körde vår årliga jul-promotion under det fjärde kvartalet, som presterade bättre än våra förväntningar gällande nya prenumeranter", skriver Spotify i sin rapport.

Samtidigt gjorde Spotify sin första hårdvarukampanj någonsin. Den gick enbart i USA, och lät den som betalar för ett familjeabonnemang hämta ut en gratis röststyrd högtalare från Google. Även denna kampanj överpresterade enligt Spotify, och är tillsammans med julkampanjen anledningen till att bolaget levererade på den högsta punkten i den tidigare kommunicerade prognosen över antalet betalande kunder (93-96 miljoner).

Flaggar för att fler kunder kan lämna

Nu återstår det att se hur många av de nya kunderna som stannar kvar. Spotify flaggar för en högre så kallad churn – andelen kunder som avslutar sina abonnemang – under nästa kvartal som en följd av de starka kampanjerna.

"Men trots dessa säsongseffekter förväntar vi oss att vår churn fortsätter att minska under 2019", skriver Spotify i rapporten.

På grund av olika rabatterade abonnemang, samt högre tillväxt i länder där Spotify har en lägre prissättning, har också lett till att Spotifys intäkt per kund är lägre än någonsin. För det fjärde kvartalet drog bolaget in 4,89 euro, motsvarande drygt 50 kronor, per premiumkund. Det är en minskning med 7 procent jämfört med föregående år.

Nu är planen att bredda Spotify, bland annat med poddar. Det är också ett sätt för bolaget att få tillgång till eget unikt innehåll, som man inte behöver betala skivbolagen för.

"Jag är stolt över vad vi har uppnått, men vad jag inte visste när vi lanserade 2008 var att ljud – inte bara musik – skulle vara framtiden för Spotify", skriver Daniel Ek.

Läs mer