Sök

Voi rustar upp elsparkcykeln – ska vara säkrare i vinterväglag

Voi

Foto: Tobias Blixt och press.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Voi vill stärka säkerheten och förmågan att ta sig fram på snö och is-fyllda gator.
"Dubbdäck är en sak vi kollar på", säger Fredrik Hjelm, vd för det svenska elsparkcykelbolaget, till DN.

Voi grundades i somras, och plockade in 450 miljoner kronor i riskkapital i november. Kort därpå lanserade den amerikanska konkurrenten Lime i Stockholm. Nu slåss de båda elsparkcykelbolagen om gatorna i Stockholm och Malmö. Voi finns även i Göteborg.

Det finns en oro för olyckor, speciellt under vintern då gatorna kan vara både snöfyllda och hala. Fordonet saknar både dubbdäck och mönsterdjupet är tunt på en del modeller. När det snöade som mest i december tog Voi bort sina sparkcyklar.

Nu håller bolaget på att utveckla en vintermodell.

“Dubbdäck är en sak vi kollar på eftersom vi vill stärka säkerheten och förmågan att ta sig fram på vinterunderlag”, säger medgrundaren och vd:n Fredrik Hjelm till DN.

En bättre stänkskärm och belysning ses också över. Det är oklart när den nya vinter-Voi:en är redo för transport, men enligt bolaget handlar det om “de kommande månaderna”.

Även Lime arbetar med en ny elsparkcykelmodell som ska vara extra säker att ratta, skriver DN. Balans står i fokus, stötdämpare ska göra det svårt att falla. Den kommer först att lanseras i USA, men när är oklart. 

Nyfiken på att veta mer om Voi? Här kan du ta del av ett matigt reportage. 

Läs mer