Sök

NYÅRSKRÖNIKA

En hel generation ska nu få lära sig driva företag i lågkonjunktur

Entreprenör

Nyårskrönika av Breakits vd Olle Aronsson. Foto: Ann Jonasson

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Det är lätt att vara entreprenör när tillgången på kapital är oändlig och ingen bryr sig om vinst. Men hur står du dig i kärvare tider när kassan börjar se oroväckande liten ut? 2019 tvingas vi se oss i spegeln och svara på den frågan.

Testa produkten så fort du bara kan, lyder ett gammalt startupordspråk.

Och visst, din produkt kanske funkade – i brinnande högkonjunktur. Det riktiga testet kommer nu.

För vart jag än jag går pratas nu om samma sak, på after work med affärsänglar, i säljmöten, i tidningarnas krönikespalter, på middag med svärföräldrarna och till och med över automatkaffe hos fastighetsmäklaren – överallt dryftas den stundande konjunkturnedgången.

“Till slut blir det sämre tider bara för att alla pratar så mycket om det”, som en entreprenörsbekant uttryckte det när vi sågs häromdagen.

Goda tider kommer och går, så har det alltid varit, men jag undrar ändå om inte nergången kommer svida extra mycket den här gången.

Listan kan göras lång, och är full av begåvade personer som gjort sitt bästa men som verkar i segment där den skyhöga risknivån alltid skördar stora offer

De senaste fyra-fem åren har varit exceptionella för Sverige som entreprenörsnation. Det har aldrig funnits så mycket riskkapital tillgängligt för nya företag och det har aldrig varit så trendigt att driva bolag. Då blir fallet nedåt desto värre, när det väl kommer.

Redan under 2018 har verkligheten hunnit ikapp flera hajpade startups. E-handelsplattformen Tictail, som tjänat som affischpojke för startupbranschen, har sålts till ett pris som av allt att döma var en stor besvikelse.

En annan hajpad e-handelsplattform, Fyndiq, har fått mördande konkurrens från amerikanska Wish, sedan delats i två bolag och jagar nu nya ägare inför en oviss framtid.

Nu senast kunde vi rapportera om att musikbolaget Soundtrack your brand säger upp var femte anställd.

Listan kan göras lång, och är full av begåvade personer som gjort sitt bästa men som verkar i segment där den skyhöga risknivån alltid skördar stora offer.

Exemplet Soundtrack your brand drivs av två ganska erfarna företagare – men i många fall är de som dragit igång startups under 2013-2018 oprövade personer födda i mitten eller slutet av 80-talet. Jag själv hör till den kategorin.

Hittills har min entreprenörsgeneration mest behövt ställa frågor som: Hur ska jag lyckas rekrytera rätt person? Vilket nästa steg är rätt i vår produktutveckling?

Nu kan vi tvingas fråga oss vilken ränta vi får om vi måste belåna kundfakturorna för att ha råd med nästa månads löner.

Det blir tuffare därute, så ta hand om varann. Gott nytt år!

***

PS. För något år sedan skrev entreprenören Johan Nordenström en tänkvärd artikel på Breakit med rubriken “Risk att vi fostrar en generation av slösaktiga företagare”. Jag håller inte med om allt i den, men den är värd att läsa igen.

Om du redan har hamnat i trubbel, och har ont om pengar på företagskontot, så vill jag först säga: Ta det lugnt, allt ordnar sig på ett eller annat sätt. Men innan du springer iväg och gör något förhastat, läs Breakit-investeraren och stjärnentreprenören Bo Mattssons strålande text om hur man fixar fram snabba cash till sitt bolag med rätt “cash management”. Bo har provat alla sätt, gjort de smärtsamma misstagen och bjuder på sin visdom i ämnet.

Läs mer