Sök

Var femte får gå från Soundtrack your brand: "Känns för jäkligt"

Soundtrack your brand

Andreas Liffgarden och Ola Sars, grundare av Soundtrack your brand. Foto: Press.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Spotify-ägda bolaget stänger ned hel avdelning.

Soundtrack your brand, som säljer bakgrundsmusik till bland annat butiker och restauranger, är en av Sveriges mest omskrivna startups. Bolaget har fått in över en kvarts miljard i riskkapital och bland storägarna återfinns både Industrifonden och Spotify.

Tillväxten har varit snabb för Soundtrack your brand som ifjol dubblade omsättningen till 61 miljoner kronor. Men samtidigt har förlusterna ökat ännu mer och ifjol gick verksamheten back med nästan 100 miljoner kronor.

Nu tar de två grundarna  Ola Sars och Andreas Liffgarden krafttag för att göra bolaget lönsamt.

"Tidigare har vi bara fokuserat på tillväxt, tillväxt, tillväxt. Nu är det tillväxt och lönsamhet som gäller", säger Ola Sars.

Som ett led i den nya strategin tvingas nu 20 av Soundtrack your brands 100 anställda att sluta. Personalen informerades på tisdagsförmiddagen och nu väntar förhandlingar med facket.

"Inget är klart men från bolagets sida har vi sagt att 20 personer på kontoren i Stockholm och Seattle kommer att få sluta. Det känns för jäkligt för de människorna som drabbas men för företaget är det ett riktigt beslut", säger Andreas Liffgarden.

Tidigare har Soundtrack your brand jobbat med tre olika säljkanaler – online, via partners och direktförsäljning. Nu har bolaget tagit beslut om att stänga ner direktförsäljningen.

“Vi har helt enkelt för dålig lönsamhet i den kanalen. Istället kommer vi försöka styra över en del av den försäljningen till vår online-del”, säger Andreas Liffgarden.

Samtidigt är han öppen med att förändringen på kort sikt kommer att påverka försäljningen negativt.

“Det här är ett helt rätt beslut för oss strategiskt men det är klart att omsättningen kortsiktigt kommer få en smäll”.

Men både han och Ola Sars spår ändå att försäljningen totalt kommer att växa både i år och under nästa år.

“I år påverkas ju inte försäljningen särskilt mycket av det här beslutet och vi räknar med en rejäl tillväxt. Nästa år kommer vi också växa men jag vill inte säga hur mycket”.

När går ni med vinst?

“Det vill jag inte ge någon prognos på men vi har stakat ut en tydlig väg mot lönsamhet. Det är just därför vi gör den här åtgärden”, säger Andreas Liffgarden.

Vill du läsa mer om Soundtrack your brand? Spana in vår helgintervju med Ola Sars, där han bland annat berättar om hur han grundade hörlursbolaget Beats tillsammans med Dr Dre.

Läs mer