Sök

Gubbarna övertalade mig – nu har jag tänkt om kring Amazon

FyndiqNakdLundells vecka

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Stefan Lundell ska sluta ropa efter vargen.

I onsdags träffade jag ett helt gäng e-gubbar inom loppet av bara några timmar. Visst, det handlar om partsinlagor, men det var ändå intressant hur obrydda de ändå var kring Amazon. Nakd-grunadren Jarno Vanhatapio, Boozt-chefen Hermann Haraldsson och Fyndiq-vd:n Fredrik Norberg var alla rörande överens om att Amazon-hotet var överdrivet.

Det senaste året har det i den svenska e-handelsvärlden snackats löjligt mycket om de katastrofala följderna av när Amazon en gång för alla kliver in på den svenska marknaden. Jag själv är kanske den journalist som direkt och indirekt (som redaktionellt ansvarig på Breakit) flitigast piskat upp oron för den amerikanska jättens intåg. Här kan vi verkligen tala om “vargen kommer”-fenomen.

Men hittills har inte vargen dykt upp. Eller mer korrekt – vargen är redan här. Amazon är ju sedan länge en stor lokal spelare i Sverige även om varorna som säljs skeppas från Tyskland eller England.

Det var också en av poängerna som Fyndiqs vd Fredrik Norberg lyfte fram när vi talades vid på vårt slutsålda event Retail tech i onsdags. Han om någon har tvingats slipa argumenten för hur hans marknadsplats ska överleva när (om!) Amazon gör en fullskalig satsning på den svenska marknaden.

Fredrik Norberg håller nämligen på att leta nya ägare till Fyndiq och då är såklart hotet från Amazon en fråga som kommer upp i alla möten med investerare. Det är i det läget Fredrik tar fram powerpoint-sliden som visar hur stor andel Amazon faktiskt har lyckats sno åt sig när de gått in på nya marknader.

När vi ekonomijournalister skriver om hotet från Amazon använder vi gärna USA som exempel där jätten i det närmaste äger hela e-handelsmarknaden och slukar all tillväxt som skapas. Men på Fredrik Norbergs powerpoint, baserad på öppna källor, framkommer det att Amazon faktiskt bara har 7 procents marknadsandel på de marknaderna som de etablerat sig de senaste åren. Det är ju inte lika dramatiskt. Herman Haraldsson på Boozt sammanfattade sin syn koncist:

“Jag är så trött på allt tjat om Amazon. Vem bryr sig om de kommer, de är ju redan här. Vi har bättre data på våra nordiska kunder än dem och vi har lokal logistik på plats. Amazon kommer vi hantera utan problem”.

Och Jarno Vanhatapio verkade närmast uttråkad när Amazon kom på tal. Men samtidigt var seminariet med titeln “Vinn kriget på Amazon” det mest välbesökta i onsdags. Uppenbarligen är e-handlarna på tårna när det gäller att hantera hotet från Amazon.

Och kanske är det den viktigaste effekten av alla Amazon-spekulationer i medierna. Att den svenska e-handelsbranschen nu står bättre rustade än någonsin att möta den amerikanska jätten. Om vargen nu ändå kommer på riktigt till slut.

Trevlig helg!

Veckans (dementerade) sex-rykte: Jarno Vanhatapio. För några veckor sedan fick jag höra att Nakd-grundaren varit engagerad i “sex-shower” när han drev modesajten Nelly. Källan kändes inte helt stabil men när jag ändå sprang på Jarno i veckan var jag så klart tvungen att konfrontera honom. Om det fanns någon bäring i ryktet? Nja, men Jarno berättade glatt att Nelly kört modellvisningar av underkläder på hundratals olika nattklubbar runt om i Sverige. Jarno konstaterade nöjt att det här dessutom var marknadsföring som Nelly fick betalt för att göra.

Veckans lästips: Almi Invest. Du har väl inte missat vår serie Riskkapitalresan som vi just nu gör i samarbete med Almi Invest? Jag brukar alltid säga att våra sponsrade artiklar ska vara minst lika bra eller helst bättre än det redaktionella materialet. Döm själv hur Almi Invest och vår content-avdelning lyckats i detta fallet men jag tyckte i alla fall att det tredje avsnittet om vikten av aktieägaravtal var väldigt lärorikt. Läs också om hur du bygger ett starkt grundarteam och ett grymt varumärke.

Veckans startupdiss 1: Isabella Löwengrip. På Stora chefsdagen igår så föll den färgstarka entreprenören ut i en verbal attack mot den annars så omhuldade startup-kulturen. “Vi bygger ett ordentligt bolag, ingen startup”, konstaterade Isabella och utvecklade: ”Jag skulle aldrig tillåta någon anställd att ha svart t-shirt och ta in ett pingisbord på vårt kontor. Har någon en sticker på sin dator säger jag ’ta bort den!’".

Veckans startupdiss 2: Jarno Vanhatapio. En annan färgstark entreprenör som inte verkar ha så mycket till övers för allmänt startup-mys är Jarno Vanhatapio. På Breakits event Retail tech sa han oromantiskt att ”vi har inte tid att sitta i saccosäckar och jobba med innovation”.

Veckans comeback: Björn Jeffery. När jag jobbade inom Bonnier-sfären sades det att Dagens industris skapare Hasse Olsson och författaren Selma Lagerlöf var de personer som enskilt dragit in mest pengar till mediefamiljen. Så kan det nog vara men barnappen Toca Bocas skapare Björn Jeffery ligger nog inte långt efter. När Toca Boca såldes cashade Bonnier-koncernen in 100-tals miljoner kronor – men Björn Jeffery själv kammade hem noll. Jag hoppas att han sett till att få lite mer aktier när han nu drar igång ett nytt spännande digitalt projekt vilket vi berättade mer om i morse.

Veckans varningssignal: Pepins. Vi har i veckan berättat om konkursen i Kronfönster, bolaget som via crowdfunding-plattformen Pepins plockat in 44 miljoner kronor. Tidigare i år gick Barista i konkurs efter att fått in 21 miljoner kronor via Pepins. Samtidigt annonserar Pepins nu i tunnelbanan med budskapet att hela svenska folket ska bli affärsänglar. Vi får hoppas att “folket” förstår riskerna med att investera i onoterade aktier.

 

Läs mer