Sök

Annonssamarbete med Almi Invest

Så bygger du ett starkt varumärke som lockar investerare

Almi InvestRiskkapitalresan

Maria Kessling, Almi Invest.

Tobias Lundgren

Produkten är klar, nästa steg är att bygga ert varumärke för att locka kunder och investerare. I andra delen av serien Riskkapitalresan ger Maria Kessling från Almi Invest sina vassaste råd – som kan ge bolaget en rejäl varumärkesboost.

När ni ska ta in investerare i er startup är det viktigt att kunna visa upp att ni kan kommunicera med er marknad. Det är helt avgörande när ni ska växa, oavsett om ni är ett B2B eller ett B2C-bolag. Utan ett definierat varumärke kommer det bli svårt att attrahera kunder och investerare, bygga en stark företagskultur och locka topptalanger till ert bolag.

”Investerare kommer att googla ditt varumärke, ingen tjänar på att vara helt dold. Visa att ni har ’skin in the game’ och bygg varumärkesidentiteten innan ni möter investerare”, säger Maria Kessling, marknads- och kommunikationschef på riskkapitalbolaget Almi Invest.           

Skippa luftslott och hitta din X-faktor

”Gå inte i den vanliga fällan och bygg luftslott utan att kunna leva upp till vad som sägs, eller marknadsför dig med ’spray and pray’-metoden utan att förstå vilken typ av kund som behöver dig mest”.

Med Almi Invests 350 portföljbolag och investeringar i över 600 bolag har hon sett det bästa och det värsta på temat. Rätt använd kan smart varumärkesbyggande spela en avgörande roll för att ett bolag ska lyckas nå ut. Det särskiljer ett bolag från konkurrenterna, därför ska man undvika att kopiera dem. En unik identitet gör att bolaget fastnar i bakhuvudet hos både kunder och investerare.

”Att hitta sitt varumärkes X-faktor handlar mest om att positionera en emotionell upplevelse, snarare än att ha störst fokus på funktionella fördelar”, säger Maria Kessling.

Det är alltså grundläggande att bjuda på upplevelser samtidigt som ni behöver vara autentiska, unika och konsekventa så att precis rätt målgrupp engageras. Varumärkesarbetet är ett marathon, inte ett sprintlopp.

Marias bästa råd – så kickstartar ni ert startup-varumärke:
 

1. Ge ditt varumärke en personlighet och en historia 
Ta fram en varumärkesplattform och en visuell identitet som talar till människor. Ge din startup en röst och personlighet som speglar den image ni vill att varumärket ska lämna efter sig. Vad är ditt bolags WHY, alltså själva syftet bakom din startup, och vad kan ni som inte någon annan kan?

Studera hur konkurrenterna pratar med era idealkunder och var finns gapen? Bygg er historia kring detta och väck känslor! En bra övning är att tänka på vilka varumärken ni själva älskar och varför ni gör det. Gör samma sak med de ni inte gillar. Vad vill ni att kunderna känna innan, under och efter de har varit i kontakt med er? Fokusera ert varumärkesbyggande på vad ni hjälper andra att uppnå och göra.

Berätta er historia överallt med ett par nyckelbudskap på webben, i produktlanseringar, sociala media, epost-marknadsföring och i kampanjer till era huvudmålgrupper. Lyckas ni skapa en emotionell relation till ert varumärke så kommer kunderna tåla tidiga misstag bättre och vara mer lojala, vilket är en fördel när ni är en startup.

Avsluta grundarbetet med att ge ert varumärke en visuell identitet där formspråket tilltalar målguppen. Sätt också varumärkesnamn som fungerar internationellt, ni har ju ambitionen att växa på flera marknader! Förbered tidigt ett pitch deck till investerare, där ni ska satsa på att vinna över investerarnas hjärta och hjärna med er historia.

2. Skapa ditt varumärkes DNA utifrån din vision och idealkunder
Skapar ni upplevelser som kan leda till passionerade och lojala idealkunder? Ta fram personas och ert varumärkeslöfte till kunderna för att rikta marknadsföringen rätt. Först när ni tar kontinuerlig feedback från kunder, mäter deras beteeendemönster och ser deras triggers vet ni om ni träffar rätt i er positionering. Hur fångar ni in kundernas förväntningar på produktens/tjänstens kvalité?

Tar ni in rekommendationer från kunder – det ger bevis och trovärdighet. Frågar ni hur de upplever ert varumärke och vad de associerar det till? Genom analys av kunddatan får ni insikter för att möta behov bättre, men fastna inte här eller bygg in er i lösningar för en stor specifik kund. Sikta alltid på att uppgradera kundupplevelsen i linje med er vision. Se er investering i varumärket som en investering i er framtida succé.

3. Maximera din synlighet med growth hacking 
Ni har ert varumärke, historia och formspråk. Nu är det dags att boosta er affär med marknadsföringstekniker som snabbar på er tillväxt och gör ert varumärke mer känt. Var alltid djävulens advokat när ni bedömer era egna kampanjer och A/B-testa olika bilder/videos/copy.

Glöm inte att göra detta personligt och familjärt genom överraskande videos. Har ni personer i teamet som är bekväma och går igenom kameran – använd dem. Sociala plattformar pushar gärna rörligt och ger bättre räckvidd och engagemang. Ställ alltid frågan ifall  kunderna/mottagarna kommer bli hjälpta av vad ni pushar ut?

Inkludera dem och be om tips, tagga dem och använd automatiseringsfunktioner som LinkedHelper och andra ”marketing automation”-program för att nå ut till fler. När ni väl har nått ut till idealkunder digitalt: skapa look-alike grupper. Ta hjälp av remarketing/retargeting i er annonsering så att ni inte tappar möjligheten att kommunicera igen med de besökare ni haft, men spamma dem inte utan sätt ett rimligt frekvenstak.

Idag finns det bra tekniker för att bevaka varumärket i ljud, online och i tryck med hjälp av artificiell intelligens som sedan förser er med rekommendationer för att effektivt kunna rikta marknadsföring och nå ut.

4. Fixa interna ambassadörer för varumärket 
Bygg en sund företagskultur och ett ledarskap som gör att teamet vill vara ambassadörer för varumärket. Då vill de sprida det positivt externt. Nöj er inte mer att få teamet att förstå varumärket utan visa också hur de kan sända varumärket. Då är ni förberedda och klarar lätt oväntade hisspitchar med investerare!

Låt inte varumärket bara förkroppsligas digitalt – låt det genomsyra allt ni gör. Det alla ser, känner och möter fysiskt. Underskatta heller inte glädjen med ett kontor som inreds med starka visuella uttryck/symboler kopplat till ert varumärke och kärnaffär, där ni själva och besökare blir påminda varje dag vad ni ska uppnå. Lyft upp och fira medarbetare som är ambassadörer för varumärket.

5. Skapa PR som media vill skriva om 
Nu pratar vi om förtjänad media som ni först kan få när det finns något av tillräckligt nyhetsvärde. Så hur gör ni? Fundera på publicitetens syfte och målgrupper. Vill ni bygga varumärke, bli kända för en unik lösning mot potentiella kunder eller bli uppmärksammande av investerare? De avgör hur ni gör, vilka budskap ni förmedlar och vem ni kontaktar.

Skippa reklamtexter om bolaget, ni ska pitcha nyheten, inte ditt startup. Mottagaren är media så slösa inte deras tid.

För startups kan nyhetsvärde byggas tidigt. Ni kan hitta vinklarna om ni är uppstickare som utmanar storbolag, om produkten/tjänsten knyter an till en trend, om nyheten har en geografisk koppling. Har ni kända namn med i bolaget eller i styrelsen – använd det till er fördel!

Om lösningen är oväntad, slår hål på “sanningar” eller har ny forskning kan det vara en bra nyhet. Ni kanske gör något spektakulärt genom en disruptiv marknadsförings-kampanj som ingen annan gjort tidigare. Då kan media vara intresserade tidigt.

Ring nyhetscheferna och journalisterna som ni tror kan vara intresserade, men ha respekt för deras nyhetsvärdering! Får ni nej, ring vidare men anpassa pitchen.
 

Läs del 1 i Riskkapitalresan: Så bygger ni det vassaste teamet.

Läs del 3 i Riskkapitalresan: Tänk på det här innan ni skriver aktieägaravtal.

Läs del 4 i Riskkapitalresan: Här är hemligheten bakom en lyckad investerarpitch.

Blir ditt företag vårt nästa case? Läs mer om Almi Invest här!

Läs mer