Svenska e-handlare i kläm när Fyndiqs ägare nu klär bruden

Fyndiq
Svenska e-handlare i kläm när Fyndiqs ägare nu klär bruden

Stefan Lundell. Foto: Sara Lindmark.

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Stefan Lundell ser bistrare tider i spåren av Fyndiqs kalldusch

“Att klä bruden” är ett allmänt vedertaget begrepp på den svenska finansmarknaden. I klartext innebär det att ledning och storägare inför en försäljning ser till att göra bolaget maximalt attraktivt för potentiella köpare.

Det är egentligen inga konstigheter (även om uttrycket i sig kan kännas rätt daterat). Ungefär på samma sätt som du inför en lägenhetsförsäljning storstädar, stylar och rensar ut alltför skrymmande möbler vill du putsa fasaden innan bolaget bjuds ut.

Det är mot bakgrunden av detta som jag tror vi ska se Fyndiqs beslut att dubbla betalningstiden för en stor del av sina e-handlare – från 30 till 60 dagar. Från ett krasst ägarperspektiv är det här ett enkelt sätt att snabbt få tillgång till rörelsekapital och snygga till bolagets nyckeltal.

Men förbättringen sker på bekostnad av Fyndiqs kunder. E-handlarna får mot sin vilja agera bank åt Fyndiq. 60 dagars betalningstid är dessutom klart sämre villkor än vad andra konkurrerande marknadsplatser som till exempel Amazon och Cdon erbjuder.

Samtidigt är Fyndiqs agerande ytterligare ett tecken på att den svenska e-handelsindustrin står inför ett stålbad. Lönsamheten är redan pressad. Jag pratade igår med Pricerunners vd Nicklas Storåkers och han uppskattar att var tredje av Sveriges totalt 10.000 e-handlare går med förlust.

Lägg därtill att priset på sökord (som är den enskilt viktigaste marknadsföringskanalen) gått upp kraftigt senaste åren så har vi en farlig cocktail av utmaningar för svenska e-handlare.

Och då har jag inte ens nämnt att Amazon ska kliva in på den svenska marknaden.

Redan i våras snackade jag om den svenska e-handelsdöden. Det känns knappast mindre aktuellt idag.

 

Läs fler artiklar
LÄS MER