Uppror när Fyndiq pressar små e-handlare: ”Använder oss som kassa”

Fyndiq e-handel
Uppror när Fyndiq pressar små e-handlare: ”Använder oss som kassa”

Fredrik Norberg, vd för Fyndiq. Foto: Press.

Johanna Ekström & Tobias Blixt

Breakit har pratat med ett tiotal e-handlare som vittnar om att Fyndiq försämrar villkoren, håller inne utbetalningar och stänger av småhandlare utan förvarning.

Fyndiq brukar beskrivas som nätets Ullared. Det är en handelsplats som tusentals e-handlare, stora och små, använder för att sälja sina produkter.

Bolaget har funnits sedan 2009 och bland ägarna finns bland annat riskkapitalbolagen Industrifonden och Northzone, samt familjen Bonnier och H&M:s vd Karl-Johan Persson.

Nyligen aviserade Fyndiq att bolaget delas upp i två. En del består nu av den traditionella delen med marknadsplatsen och den andra av nya Wish-utmanaren “Superbilligt” som säljer produkter direkt från Kina. Den delen har knoppats av i dotterbolaget You Deserve Better Technologies.

Skälet som uppgetts för uppdelningen är att Superbilligt behöver riskkapital, medan traditionella Fyndiq, enligt egen utsago, vänt till lönsamhet och letar efter nya ägare.

Men vägen till lönsamhet för Fyndiq har inte varit smärtfri för många av de mindre e-handlare som använt sig av plattformen för sina affärer. Breakit har talat med ett tiotal e-handlare som är mycket kritiska till hur de behandlas av Fyndiq. Särskilt det senaste året har villkoren försämrats radikalt.

I våras ändrade Fyndiq bland annat sina betaltider från 30 dagar till 60 dagar, som nu är standard för de flesta av handlarna på Fyndiqs plattform.

Det är ett knep som stärker Fyndiqs egen kassa, men som i sin tur kan skapa likviditetsproblem för mindre handlare.

“Man fick bara ett mejl om att de uppdaterat sina villkor. Så fick man gå in och läsa 20.000 ord och någonstans där fanns informationen om betaltider”, säger e-handlaren Alexander Matysiak som säljer kosttillskott över nätet på sajten Naturalhemplife.

 Vi förstod snart att det inte var oss det var fel på. Vi märkte att de började stänga av alla möjliga butiker.

Flera handlare missade därför förändringen och undrade varför de inte fått sina pengar. En e-handlare i Skåne, som säljer elektronik, var en av dem.

“Som tur är fick jag mina pengar tillslut, men förändringen innebar en hel del utmaningar för mig eftersom det påverkade likviditeten ganska mycket. 60 dagars väntetid är ohållbart för en småhandlare”, säger han.

Kristina Knuutti, som har drivit e-handel inom mode sedan 2012, är inne på samma spår. Hon valde att lämna Fyndiq i samband förändringen. Det var droppen som fick bägaren att rinna över, förklarar hon.

“Det är lång tid att ligga ute med pengar för varor”, konstaterar hon.

E-handelsentreprenören Tuomo Hokkanen, som driver sminkföretaget TP Works tillsammans med sin fru, har till och med valt att anmäla Fyndiq till Kronofogden på grund av förändringen.

"Vi fick inte någon information om det”, säger han om de ändrade villkoren. 

Samtidigt som Fyndiq förändrat sina betaltider har bolaget även i stor omfattning stängt av mindre e-handlare från marknadsplatsen. På olika e-handelsforum vittnar många om att de blivit avstängda utan förvarning. Breakit har pratat med flera personer som drabbats.

En av dem är Alexander Matysiak på Naturalhemplife, som fick sin butik nedstängd i våras.

“Vi funderade först på om det var för att vi sålde produkter som de ansåg vara kontroversiella (bolaget säljer kosttillskott baserade på hampa, reds anm). Men vi förstod snart att det inte var oss det var fel på. Vi märkte att de började stänga av alla möjliga butiker, det var notoriskt”.

I samband med att Fyndiq stängt av mindre e-handlare har de också hållit inne betalningarna i ytterligare två månader. För många innebär det alltså att de har fått vänta totalt fyra månader på att få sina pengar.

De använder oss som kassa för att finansiera sin verksamhet

En person som vill vara anonym, som säljer mobiltillbehör över nätet, berättar:

“För mig var det helt obegripligt att jag blev avstängd. De beter sig så oerhört märkligt, det känns som de uppfinner regler efterhand. Det kom från ingenstans och utan någon föregående dialog”, säger han.

I det massmejl som Fyndiq skickar ut till e-handlare vars konton blir avstängda skriver de:

“Beslutet är baserat på antingen inaktivitet, låga försäljningssiffror och/eller inkomna kundärenden”.

“Jag har annan verksamhet också, så jag står inte och faller med det här. Men all min försäljning drev jag via Fyndiq och jag hade varken hög andel reklamationer eller saknade produkter, som jag vet att en del andra har haft problem med”.  

“Nu kommer jag inte få min utbetalning förrän efter årsskiftet eftersom de beslutat att hålla inne den. Varför de gör så kan man ju bara spekulera i”, säger handlaren.

En annan e-handlare, som uppger att han blivit avstängd för att han inte gick med på de nya utbetalningsreglerna, säger:

“De använder oss som kassa för att finansiera sin verksamhet”.

Ett annat problem för de e-handlare Breakit varit i kontakt med är att Fyndiq uppges behålla den provision de tar på försäljningen, oavsett om varan sedan reklameras eller om kunden ångrar sig.

Om en vara dessutom kostar mindre än 200 kronor så får kunden automatiskt tillbaka pengarna vid en reklamation utan att behöva skicka tillbaka produkten, uppger e-handlarna.

“Det innebär i praktiken att en kund kan beställa en vara, få hem den, säga att de inte har fått hem varan eller att den är av ‘dålig kvalitet’ och få behålla sina pengar och produkten”.

“Deras beteende är under all kritik. Tyvärr är standardförklaringen som man får från dem när man ifrågasätter deras arbetssätt att man accepterar deras villkor om man säljer på deras plattform, och att ingen tvingar en att sälja där”, säger en e-handlare.

Fyndiqs vd Fredrik Norberg är öppen med att bolaget har genomfört flera av de förändringar som har rört upp känslor hos de mindre handlare som Breakit har varit i kontakt med. Förändringar som enligt honom främst ska leda till att stärka Fyndiq som plattform och företag.

“Vi får såklart en ännu bättre likviditetssituation om vi kan betala ut 30 dagar senare. Och anledningen till att vi vill göra det är att vi vill kunna investera ännu mer i marknadsföring och driva ännu mer försäljning mot handlarna”, säger han.

Fredrik Norberg säger att Fyndiq meddelade förändringen om en längre betalningstid en månad innan det före det trädde i kraft. Information som alltså helt missats av flera handlare som Breakit har pratat med.

Vi har tagit ett strategiskt beslut att skruva upp kraven ordentligt. 

Att Fyndiq håller pengar i hela 120 dagar när de stänger av e-handlare förklarar Fredrik Norberg så här:

“Man får inte glömma att det händer titt som tätt att vi stänger av handlare som missköter sig och gör försök till bedrägerier. Vi måste se till att kunderna kan återkoppla och vara med i reklamationer och klagomål på försäljningen. Tills det är helt utrett så håller vi i pengarna. Det är en ren säkerhetsåtgärd så att inte de som har onda avsikter går in och pumpar igång försäljning och sedan drar sig ur, cashar in på det och försvinner”, säger Fredrik Norberg.

Att aktörer som tidigare har kunnat sälja på plattformen stängs av beror enligt honom på att Fyndiq successivt har ökat kraven på sina e-handlare. Den senaste förändringen genomfördes i juli och kraven består av både försäljningsmål, leveranstider liksom låg frekvens av klagomål.

“Vi har tagit ett strategiskt beslut att skruva upp kraven ordentligt. Vi ser att vi måste göra det för att leverera på en mycket högre konkurrensutsatt e-handelsmarknad. Och med de högre kraven så har vi varit tvungna att säga upp samarbeten med många handlare".

"Det är så klart aldrig kul för en individ att få det i ansiktet, att man inte lever upp till vissa krav, om man själv anser att man är en bra företagare och en bra e-handlare.”

Så det ligger i strategin att ni måste göra detta och då kommer vissa handlare som ligger på gränsen att känna sig orättvist behandlade?

“Jag tror det och det som vi har försökt förklara är bland annat att vi kommer att dela in handlarna efter olika nivåer. Och klarar man inte lägstanivån så kan man inte vara kvar som handlare på Fyndiq.”

“Kraven är vad de är, de kommer vi absolut inte att sänka, snarare tvärtom. Sedan, när sånt här rullas ut, så kan vi alltid fråga oss om det hade kunnat kommuniceras bättre och det är något som vi absolut tittar över internt", säger han.

Breakits Stefan Lundell tror däremot att Fyndiq valt att ändra sina villkor mot små e-handlare av helt andra skäl.

Hör även mer om detta i Breakit Daily:

 

Läs fler artiklar
LÄS MER