Sök

Tufft år för prenumerationstjänsten Glossybox

Glossyboxprenumerationsbox

Foto: Istockphoto.

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Uppköp, vd-flykt och avstannad tillväxt.

Fjolåret var ingen succé för prenumerationstjänsten Glossybox som i början av 2017 köptes upp av den internationella skönhetsjätten The Hut Group.

Under året lämnade bolagets två vd:ar Henric Persson och Victoria Senkpiel sina uppdrag. 

"Orsaken till att jag själv valt att kliva av är att jag känner att jag inte kan styra bolaget som jag tidigare gjort och då vill jag inte vara kvar som vd", sa Victoria Senkpiel i samband med avhoppet. 

Bolagets årsredovisning visar också att bolagets starka tillväxt har stannat av, skriver e-handel.se.

Glossybox ökade omsättningen med 10 miljoner flera år i rad men under 2017 ökade omsättningen endast med 1 miljon och landade på 80 miljoner kronor. Även resultatet försämrades från en förlust på 1,06 miljoner 2016 kronor till en förlust 8,4 miljoner kronor 2017.

”Årets underskott innebär att bolagets kapital är förbrukat. Bolagets långivare inom koncernen har dock efterställt sina fordringar på bolaget intill dess att det egna kapitalet är återställt”, skriver Glossybox i sin svenska årsredovisning. 

Läs mer