Glossybox vd hoppar av – utmanar med egen skönhetstjänst

Breakit - Glossybox vd hoppar av – utmanar med egen skönhetstjänst
Victoria Senkpiel. Foto: Press
Towe Boström
Towe Boström
Reporter

Hon hoppade av vd-posten på skönhetsbolaget Glossybox för att dra igång en egen utmanare.
"Jag vill affärsutveckla inom mina egna ramar", säger Victoria Senkpiel.

Towe Boström
Towe Boström
Reporter

Glossybox grundades 2011 och affärsmodellen går ut på att kunderna varje månad får skönhetsprodukter skickade till sig genom en prenumeration.

Rocket Internet och Kinnevik har tidigare varit majoritetsägare i Glossybox. I somras stod det klart att skönhetsbolaget sålts till brittiska The Hut Group.

Nu har Glossyboxs vd Victoria Senkpiel lämnat sin post. 

"Orsaken till att jag själv valt att kliva av är att jag känner att jag inte kan styra bolaget som jag tidigare gjort och då vill jag inte vara kvar som vd", säger Victoria Senkpiel.

Hon har varit med sedan starten och beskriver beslutet att lämna som svårt, men ändå naturligt med tanke på uppköpet.

Hon pekar bland annat på att Glossybox fått mer centralstyrning från England och att hennes vd-roll därmed blir mer begränsad än tidigare.

Victoria Senkpiel har en bakgrund inom jättar som L'oreal och JP Morgan.

"Jag känner till det här med storbolag och jag har mer av en entreprenörsanda. Jag har ett eget projekt på gång och det är dags för mig att ta steget", säger Victoria Senkpiel.

Hon understyker att det inte ligger någon oenighet bakom beslutet. Victoria Senkpiel finns fortfarande kvar som konsult i Glossybox och bidrar i överlämningen. Samtidigt satsar hon på företaget Rebelbirdz som kommer att vara en skönhetsplattform med fokus på millennials.

Victoria Senkpiel vill inte avslöja detaljerna men berättar att tjänsten, liksom Glossybox, kommer att vara prenumerationsbaserad. Rebelbirdz ska samtidigt fokusera på värderingar kopplade till skönhet.  

"På hemsidan kommer det att finnas inspiration kring hur man ska må bra. Man måste må bra på insidan för att man ska må bra på utsidan", säger Victora Senkpiel

Målet är att lansera Rebelbirdz under första halvåret 2018 och i dagsläget förs dialoger med investerare.

"Jag har ett intresse från en stor tech-investerare men det är för tidigt att gå ut med det officiellt".

På Glossybox delade hon vd-rollen med Henric Persson som lämnade i början av året. Han kommer nu att ta plats i Rebelbirdz styrelse, uppger Victoria Senkpiel.

"Jag tar med mig det bästa kan man säga".

Fokus ligger inledningsvis på den skandinaviska marknaden. Victoria Senkpiel vill dock inte beskriva Rebelbirdz som en konkurrent till Glossybox.

"Jag vill kunna springa fritt nu med min vision och affärsutveckla inom mina egna ramar".

Läs fler artiklar
LÄS MER