Alla kan vara influencers! Flic-grundaren vill belöna dig för dina Instagram-bilder

Shortcut Labs Brandie influencers
Alla kan vara influencers! Flic-grundaren vill belöna dig för dina Instagram-bilder

Brandies grundarduo Pranav Kosuri och Douglas Andersson. Foto: press.

Jonas de Lange

Reporter

Brandie satsar allt krut på Indien, med Truecaller och Oneplus på kundlistan.

Influencer marketing-trenden har tagit fart på riktigt de senaste åren med profiler som Kenza Zouiten, Bianca Ingrosso och Margaux Dietz. Kortfattat handlar det om att företag betalar olika profiler i sociala medier för att posta inlägg om dem för att bli en del av konversationen.

Men det finns vissa som hävdar att alla egentligen är influencers – i sin lilla krets.

Två av dem är Pranav Kosuri och Douglas Andersson. Tillsammans har de sedan närmare två år tillbaka filat på sitt nya bolag Brandie och nu är det dags för lansering.

Bolaget har tagit fram en plattform för företag som ska göra det enklare för dem att ge belöningar till utvalda användare som talar väl om deras varumärken på nätet. Desto oftare och bättre bilder användarna lägger upp, desto bättre belöningar kan de få.

“Influencer marketing funkar bra men de största influenserna kommer från våra nära och kära”, säger Douglas Andersson.

När Brandie nu lanseras har man valt att helt hoppa över Sverige och satsa fullt ut på den indiska marknaden. Redan innan den officiella utrullningen har man lyckats landa tio storkunder på kroken. Det handlar om flera av Indiens största företag – mångmiljardbolag som Mahindra och Godrej – och även mobiltillverkaren Oneplus, som grundats av svensken Carl Pei.

Varför valde ni Indien som första marknad?

“Jag är själv halvindier och har varit där mycket privat. Det är en marknad med 1,2 miljarder människor och är på väg att få världens största medelklass. Det är samma sociala medier som här och alla pratar engelska så man behöver inte kommunicera på lokala språk i marknadsföringen”, säger Pranav Kosuri.

Han har tidigare varit med och startat hårdvarubolaget Shortcut labs, som gör den smarta knappen Flic. Han har nu lämnat posten som marknadschef men sitter fortfarande i styrelsen.

“En del av Flics framgång är att vi har haft ett väldigt starkt community kring produkten. Det var då jag kände att det behövdes ett verktyg som Brandie, som kan belysa den stora massan av personer som för kommunikationen åt företaget”, säger han.

Brandie har idag 10 anställda i Sverige och Indien. För att finansiera satsningen har man bland annat fått in affärsängeln Stefan Tengvall som investerare och Ola de Freitas. Den senare grundade techbolaget Goo technologies, som gick i konkurs varpå konkursboet köptes upp av Amazon. Totalt har Brandie tagit in ungefär 4 miljoner kronor i finansiering.

Rättelse: I en tidigare version av texten skrev vi att även Truecaller var med som testkund. Truecaller har i efterhand berättat att något påskrivet avtal ännu inte finns men att man har en god relation till Brandie.

Läs mer

Från bakispizza till säkerhet – så går det för den "smarta knappen" Flic

Bianca Ingrosso om framtiden: ”Vill börja investera i andra bolag”

Kändisarnas nya extraknäck – så mycket drar hajpade Memmo in

Läs fler artiklar
LÄS MER