Sök

Influencers inom gaming – guldgruva eller fallgrop?

esport

Lillie Klefelt, Ida Westerlund och Tess Thormodsgaard.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Det här ska du tänka på innan du inleder ett samarbete med en influencer inom exempelvis e-sporten.

E-sport har fullkomligen exploderat de senaste åren och genom streamingplattformar som exempelvis Twitch kan nu vem som helst följa spelare och profiler när som helst på dygnet.

Det har i sin tur öppnat upp stora möjligheter för så kallad influencer marketing – det vill säga att låta profiler med många följare i sociala kanaler göra reklam för olika typer av produkter och tjänster. 

Men hur ska man egentligen tänka kring just “gaming-influencers” och den unga målgruppen som tenderar att följa dem?

Ida Westerlund från Sthlm e-sport, mobilspelsbolaget Serisouslys markndschef Tess Thormodsgaard och Female Legends grundare Lillie Klefelt diskuterade frågan under Breakits event Game tech.

Lillie Klefelt tror att många influencers inte förstår hur mycket av det de säger och gör på nätet som faktiskt påverkar unga människor.

”Jag tror att det saknas information. Många influencers behöver hjälp, och vi behöver hitta lösningar”, säger hon.

Lillie Klefelt understryker samtidigt vikten av att företag ser till att lyfta fram personer för att visa vilka typer av förebilder de vill ska representera spelen.

Ida Westerlund uppmanar även hon företagen att ta ansvar genom att vara tydliga med vad och vilka riktlinjer som gäller vid influencer-samarbeten.

”Vi kan förvänta oss saker av varandra och det behöver nödvändigtvis inte bara handla om pengar. Det är superviktigt för de företag som vill skapa kommersiella samarbeten. Det kan gå väldigt illa om en streamer säger ett dåligt ord”, säger Ida Westerlund.

Ett exempel på det är den svenska superstjärnan Pewdiepie, som nyligen fick mycket skarp kritik på grund av rasistiska ordval i en sändning på just Twitch.

Tess Thormodsgaard menar att många influencers kommit att bli lite av Hollywood-stjärnor som unga ser upp till.

”Så länge de är ärliga i sin kanal skapar det en relation till fansen. Så länge det är autentiskt så är det bra”, säger hon.

På frågan hur företag ska tänka om de vill samarbeta med en influencer berättar Tess Thormodsgaard att de har en partner som granskar personerna. Du kan dock aldrig räkna med hundra procents koll.

”Du kan inte riktigt kontrollera dem, du får hoppas på det bästa”, konstaterar Tess Thormodsgaard.

Hon spår samtidigt att allt fler byråer som arbetar med att knyta ihop influencers med företag kommer att få upp ögonen för den lukrativa e-sporten.

”Traditionella byråer är all over influencers, så det borde komma”, säger Tess Thormodsgaard.

Vilken trend som väntar härnäst inom e-sporten är inget Lillie Klefelt vågar sia i.

“E-sport ändras konstant, du måste vara redo att anpassa dig. Vi vet inte när nästa trend kommer men när den kommer måste vi vara redo att hoppa på tåget”, säger Lillie Klefelt  

Tidigare i veckan kunde Breakit berätta att influencernätverket Cube inleder en e-sportsatsning som backas av bland annat "Heaton".

Läs mer