Sök

Cube lanserar satsning på e-sport – backas av Heaton och Felix Granander

CubeCube Mediainfluencers

Från vänster: Olof Lindblom, Emil "Heaton" Christensen, Christoffer Bergman, Erik Askered, Peter Strömberg. Till höger investeraren Felix Granander. Foto: Press / Jon Mauno Pettersson

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Influencer-nätverket Cube drar igång en storsatsning på e-sport.

I Norden väljer allt fler att betala för möjligheten att titta på e-sport – som beräknas omsätta över 7 miljarder kronor globalt under 2018.

Nu gör den svenska influenceragenturen Cube – som vanligtvis representerar profiler som Janni Delér och sångaren Oscar Enestad – en storsatsning mot e-sporten och lanserar Cube e-sports tillsammans med tunga namn i branschen.

“Det här är vår största satsning inom en ny kategori sen vi startade Cube. Det gör att vi över en natt blir vi extremt konkurrenskraftiga gentemot andra företag på marknaden”, säger Olof Lindblom, vd på Cube.

Med dotterbolaget Cube e-sports siktar de nu på att bli Nordens ledande agentur inom e-sport. För att lyckas med det har de knutit till sig e-sportprofilen Emil “Heaton” Christensen och investeraren Felix Granander, samt Peter Strömberg och Erik Askered från agenturen Orlando John.  

“Emil är Sveriges e-sportpappa och det är helt fantastiskt att ha med honom”, säger Peter Strömberg, vd för nystartade Cube e-sports.

“Att ha med Emil och Felix redan från början innebär att vi har både kompetensen inom e-sporten och resurserna att sedan kunna växla upp och växa internationellt.”

För Cube är e-sporten ett helt nytt segment, men arbetet inom den nya avdelningen kommer precis som i företagets övriga delar att vara en blandning av att representera personerna och att utveckla olika typer av innehåll.

Bland företagets kommande satsningar hittar vi exempelvis det MTG-sända programmet  E-sport TV och Esportpodden.

“Agenturverksamhet i dag handlar det om att skapa innehåll, utveckla varumärken och inleda samarbeten. Nu ska vi representera e-sportprofiler internationellt och skapa format med innehåll runt detta”, säger Peter Strömberg.

Emil Christensen kommer både att vara ett ansikte utåt och agera rådgivare för den nya avdelningen som planerar att expandera med fler profiler under året.

“Vi att satsa på att signa ungefär tre till fyra profiler till i år”, säger Peter Strömberg.

Felix Granander är ett någorlunda nytt namn bland svenska investerare och gjorde nyligen sitt första mediala framträdande på Breakit, där han berättade om hur han tröttnat på att vara Stenbecks okände son.

Han har sedan tidigare bland annat investerat i e-sportlaget Ninjas In Pyjamas, som har just Emil "Heaton" Christensen som grundare och storägare.

E-sport är en växande industri. Vill du lära dig mer om affärerna kring gaming och tech? Missa inte vårt event nu på onsdag. 

Läs mer