Sök

Tom Hope fortsatte växa men halverade vinsten

Tom Hopee-handel

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Den snabbväxande mode-startupen Tom Hope fortsatte växa under 2017 och satsade på försäljning via butiker i 20 nya länder.

Tom Hope, som tillverkar och säljer handgjorda armband med små ankare som spänne, hade sitt första försäljningsår 2015. Redan första året omsatte de 10,3 miljoner kronor och redovisade en vinst på 3,4 miljoner kronor. Året efter hade omsättningen ökat till svindlande 74 miljoner kronor och vinsten till 30 miljoner kronor.

Förväntningarna på 2018 var därför stora och i en intervju med Breakit sa bolagets grundare Tomaj Sangchi att han skulle bli “besviken” om Tom Hope inte gasade försäljningen till över 300 miljoner kronor under 2017 – med bibehållna marginaler. Så blev det inte.

2017 landande bolagets omsättning på 84 miljoner kronor vilket är 10 miljoner mer än året innan. Vinsten halverades jämfört med året innan och hamnade på 14 miljoner.

“Jag vet att jag sa så. Men jag är inte besviken. I början av 2017 ändrade vi strategi och valde att ta ett investeringsår för att bygga långsiktigt tillväxt”, säger Tomaj Sangchi till Breakit.

Bolaget sålde till en början produkterna via Etsy men gick sedan över till att sälja via egen sajt.

Under det senaste året har bolaget dessutom kraftigt ökat försäljningen i butiker.

“Vi har öppnat butiker i 20 nya länder och finns nu i 2.000 butiker i Europa, Asien och Australien. Försäljningen i butiker sker via distributörer och det innebär en mellanhand och sämre marginaler för oss. Däremot tror vi att butiksförsäljningen är rätt väg att gå för att bygga långsiktig tillväxt”, säger Tomaj Sangchi.

Tom Hope har dessutom investerat i lokaler, lager och marknadsföring samt rekryterat ny personal för att möjliggöra fortsatt tillväxt. De har också utökat sortimentet med nya produktkategorier.

Under 2018 förväntar sig Tom Hope fortsatt expansion både online och i butiker.

“Nu har vi allt på plats för att fortsätta växa. Under 2018 kommer vi också att lansera en helt ny produkt och det ska bli spännande”, säger Tomaj Sangchi som inte vill avslöja vilken typ av produkt det handlar om.

Tom Hopes marknadsföring har skett via Facebook-annonser. Tomaj Sangchi har tidigare varit skeptisk till att arbeta med influencers men har haft stor framgång i sociala medier. Deras Facebook-sida gillas exempelvis av 1,4 miljoner personer och instagramskontot har 334.000 följare.

Nytt för 2018 är att bolaget ska satsa på fler kanaler i sociala medier. Till exempel Google och Youtube. De kommer också att inleda samarbeten med vad de kallar för “brand ambassadeurs”.

“Vi har omvärderat vad ordet influencers betyder och tror att långsiktiga samarbeten med personer som kan bli ambassadörer för varumärket är rätt väg att gå”, säger Tomaj Sangchi.

Tom Hope vann en rättslig tvist mot Ur & Penn under 2017. Skadeståndet som bolaget får till följd av det väntas fastställas under 2018 vilket kommer att bli ett extra tillskott i bolagets kassa.

Läs mer