Braksuccé för svenska Tom Hope – deras armband tar över världen

Breakit - Braksuccé för svenska Tom Hope – deras armband tar över världen

Från vänster: Björn Eriksson, Hakar Mayi, Tomaj Sangchi Fotograf: Amanda Westerbom

Jon Mauno Pettersson

Nyhetschef

Känner du till Tom Hope? Om inte så är det dags att lägga namnet på minnet. Förra året redovisade den snabbväxande mode-startupen, som säljer handgjorda armband, en vinst på 30 miljoner kronor.

Vi på Breakit tycker alltid att det är kul att berätta om snabbväxande uppstickarbolag. Den här gången kan vi berätta om ett Uppsalaföretag vars försäljning på kort tid fullkomligen exploderat.

Företaget heter Tom Hope och tillverkar handgjorda armband med små ankare som spänne. Produkterna har hittills främst sålts via bolagets egen sajt.

Låter det som en banal och konkurrensutsatt idé?

Försäljningssiffrorna vittnar om det motsatta.

Under Tom Hopes första försäljningsår, 2015, omsatte bolaget 10,3 miljoner kronor och redovisade en vinst på 3,4 miljoner kronor. Därefter har försäljningen dragit iväg – rejält. 

Förra året sålde Tom Hope armband för 74,5 miljoner kronor – med en vinst på hisnande 30 miljoner kronor.

Det kan jämföras med exempelvis klocksuccén Daniel Wellington, som också grundades i Uppsala, som under sitt andra verksamhetsår omsatte 106 miljoner kronor med ett resultat på 54 miljoner kronor.

“Det är egentligen en ganska perfekt produkt. Alla kan använda ett armband och det är lätt att skicka till kunderna. Det går in i en brevlåda, vilket är billigt och smidigt. Ankaret är dessutom en betydelsefull symbol, vilket bidrar till att göra produkten unik”, säger Tomaj Sangchi, vd och grundare av Tom Hope, till Breakit.

Historien om Tom Hope tar sin början i Uppsala för knappt fyra år sedan. Tomaj Sangchi, som drivit olika bolag sedan 20-årsåldern (bland annat tillsammans med sin bror, Billogram-grundaren Cesar Sangchi), hade sedan en tid tillbaka funderat kring idén att börja sälja armband på nätet. 

“Jag tyckte att konceptet med en e-handel kändes spännande.”

Tomaj Sangchi tog därefter in barndomsvännen Hakar Mayi och vännen Björn Eriksson som delägare i bolaget och började smida planer. Vännerna kontaktade ett gjuteri och trion började att tillverka armbanden för hand. Björn Erikssons pensionerade föräldrar hjälpte till att packa produkterna. 

Inledningsvis sålde de sina armband på sajten Etsy.

“Vi blev ganska snabbt topsellers där. Men det fanns begränsningar med att sälja via deras plattform, så vi bestämde oss för att satsa på en egen sajt och plattform istället”, förklarar han.

“På den tiden var jag kundtjänst, producent, leverantör – allting”

Därefter har affären tagit rejäl fart. Enligt Tomaj Sangchi grundas den extrema framfarten i en kombination av en stark och unik produkt samt att gänget är duktiga på marknadsföring digitalt.

Exempelvis har Tom Hope idag knappt en miljon följare på Facebook och över 250.000 följare på Instagram.

Majoriteten av konsumenterna finns utanför Sveriges gränser. 

“Vi är väldigt bra på att använda oss av Facebook. Där finns det idag så många som gör så mycket fel. Folk frågar sig ibland: “Vi har en hemsida - varför hittar ingen dit?” och “Varför får jag inga följare på Facebook?”. Men det fungerar ju inte så att man bara får följare – det kostar ju. Facebook lever på annonsering så det handlar om att bli duktig på att annonsera.”

Och det är Tom Hope onekligen. Facebook själva lyfter på sin business-avdelning fram det svenska bolaget som ett framgångsexempel.

Tomaj Sangchi förklarar att de idag kan spendera kring 1 miljon kronor i månaden på Facebook-kampanjer. Ibland mer. 

“Sett till growth och engagemang är vi världsledande. Vi kollar våra annonskampanjer varje dag och vi analyserar data konstant. Jag brukar säga att vi är lika mycket ett modeföretag som vi är en techstartup.”

Jobbar ni med influencers också?

“Nej, det gör vi inte. Många ger ut sina produkter gratis till influencers, men det är inget sätt att bygga en långsiktig tillväxt. Vi får dagligen 50 mejl från bloggare och Instagramers som vill samarbeta.”

Varför inte?

“Det kan vara problematiskt. Jag tror allt fler börjar inse att saker folk pushar på sociala medier är köpta. Det kan skada varumärket.”

I dagsläget sker produktionen av de handgjorda armbanden i Uppsala, där Tom Hopes lager ligger. Huvudkontoret ligger i Stockholm.

Men att bibehålla all produktion i Sverige är däremot inget alternativ, sett till bolagets tillväxt. Tomaj Sangchi förklarar att Tom Hope redan idag anlitar majoriteten av gjuterierna som finns i Sverige för att producera ankarna som används till armbanden.

“Vi kom till en fas där vi antingen var tvungna att börja köpa gjuterier för att växa i den takt vi ville eller flytta tillverkning. Vi har nu börjat sälja våra produkter i hundratals butiker runt om i Europa, så nu har vi börjat tillverka armband även i Asien.”

För ambitionerna är fortsatt höga. Tomaj Sangchi förklarar att han skulle bli “besviken” om Tom Hope inte gasade försäljningen till över 300 miljoner kronor under 2017 – med bibehållna marginaler.

“Det tror jag att vi kommer lyckas med.”

Något riskkapital, för att gasa affären ytterligare, är han däremot inte intresserad av.

“Våra pengar kommer att räcka. Det kommer att finnas punkter på året då vår kassa kommer att vara lägre än vad vi vill, men vi har en tydlig tillväxtstrategi."

Läs fler artiklar
LÄS MER