E-handelsraketen Tom Hope vinner rättstvist mot klassiska Ur & Penn

Breakit - E-handelsraketen Tom Hope vinner rättstvist mot klassiska Ur & Penn
Från vänster: Björn Eriksson, Hakar Mayi, Tomaj Sangchi Fotograf: Amanda Westerbom
Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Spana in armbanden nedan. Tycker du att de ser lika ut? Nu står det klart vad tingsrätten tycker i den frågan – och ett av Sveriges snabbast växande e-handelsbolag står som segrare.

Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

En av årets mest lästa artiklar på Breakit är historien om Tomaj Sangchi, entreprenören som på bara två år byggt upp ett företag som gör 30 miljoner kronor i vinst.

Affärsidén är, åtminstone på ytan, väldigt enkel: Tom Hope säljer armband, med ett ankare som spänne.

Det är dessa armband som nu blivit föremål för en rättstvist.

I december 2016 upptäckte Tom Hope att butikskedjan Ur & Penn sålde armband under varumärket William Gregor.

På den här bilden från domslutet syns de båda armbanden bredvid varandra, Tom Hope till vänster och William Gregor (alltså Ur & Penns variant) till höger.

Nu har Patent- och marknadsdomstolen, den del av Stockholms tingsrätt som beslutar i den här sortens fall, gett sin dom:

Ur & Penns armband bedöms vara alldeles för likt Tom Hopes.

Nu måste Ur & Penn, som omsätter cirka 400 miljoner kronor, sluta sälja armbanden i fråga och dessutom förstöra de produkter som de har kvar i lager.

“Det är oerhört skönt att få någon typ av upprättelse och bekräftelse, att rätten slår fast att vi har ensamrätt till den här designen”, säger Tomaj Sangchi, grundare till Tom Hope och formgivaren bakom armbandet.

Ur & Penn måste nu betala Tom Hopes rättegångskostnader på 646.647 kronor, plus skadestånd.

Hur stort skadeståndet blir är ännu inte fastställt, utan de båda bolagen måste mötas igen i rätten för att slå fast hur stor skada Tom Hope har lidit.

För en lekman som ser två armband bredvid varandra kan det verka solklart att produkterna är lika. Men det behöver inte vara skäl för att stämma en konkurrent.

Tom Hope använder sig till exempel av ett ankare som spänne till sina armband. Men ett ankare är, precis som ett hjärta, en generell symbol som vem som helst får använda. Däremot kan förstås ett ankare se ut på ett mer eller mindre unikt sätt.

Det som anses vara unikt med Tom Hopes design, och som Ur & Penn döms för att ha kopierat, handlar bland annat om tre andra element i designen:

  • Fästena vid foten av öglorna, som håller samman armbandet

  • Valet av snöre i mörkblått med tre vita prickar.

  • Ankarets speciella utformning

Vad Tom Hope har hävdat i rätten är att Ur & Penn har kopierat alla dessa tre detaljer. Och rätten har gått på Tom Hopes linje. Ta en titt på bilden här där jag har markerat med brandgula prickar på de tre ställen där detaljerna finns, alltså bollar på ankaret, fästen på öglor och tre prickar på snöret.

Ur & Penn har nu fram till 11 januari 2018 på sig att överklaga domen.

Tomaj Sangchi säger att hans företag nu har röjt undan ett stort hinder på den svenska marknaden. Enligt honom har nämligen William Gregor-armbanden, alltså plagiaten, gjort det svårt för Tom Hope att nå ut i fysiska butiker i Sverige.

“Vi finns nu på 20 marknader och totalt i över 2000 butiker. Men i Sverige finns vi inte i en enda fysisk butik. Så det är klart att det känns väldigt skönt att nu kunna komma in i butiker på vår hemmamarknad”, säger han.

Tom Hope-grundaren uppmanar andra formgivare att läsa på om juridiken kring deras produkter, redan tidigt i skapandeprocessen.

“Många entreprenörer och kreatörer känner inte till sina rättigheter. Vi har lagt ner nästan ett år på den här tvisten, och under den tiden har jag blivit mer påläst. Om jag ska ge ett råd så är det följande: Läs på och kolla med en jurist innan du lanserar din produkt, så att du vet om designen är tillräcklig unik för att det ska kunna hålla i rätten”, säger Tomaj Sangchi.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel