Sök

H&M:s försäljning oförändrad första kvartalet

e-handel

Foto: TT/Istockphoto

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

Hennes & Mauritz försäljning i det första kvartalet motsvarande inte analytikernas förväntningar.


Det har varit motvind för den svenska klädjätten den senaste tiden med försäljningssiffror som stått och stampat, en aktiekurs som har rasat och pr-missar.

Och det ser inte mycket ljusare ut efter att klädjätten presenterat försäljningssiffrorna för årets första kvartal på torsdagsmorgonen. Analytikerna hade förväntat sig att försäljningen skulle öka med 1,2 procent men istället visade det sig att tillväxten står still för H&M. Det kan man jämföra med motsvarande kvartal 2017  då försäljningstillväxten var 4 procent.

Totalt sålde H&M för cirka 46 miljarder kronor exklusive moms. Analytiker hade räknat med cirka 47 miljarder kronor, enligt SME Direkt.

Efter att siffrorna släppts pressades H&M-aktien tillbaka med 4 procent på Stockholmsbörsen.

Totalt antal butiker i kedjan per den sista februari uppgick till 4.743 jämfört med 4.393 vid samma tidpunkt året innan. H&M har tidigare sagt att de kommer att fortsätta att öppna butiker – dock i en lägre takt än tidigare.

Senast H&M redovisade försäljningssiffror var i december. Inte heller då levde bolaget upp till analytikernas förväntningar.  Då reagerade aktiemarknaden starkt och aktien föll med 13 procent.

Sedan dess har H&M varit i lite trubbel. Bolaget har bland annat fått kritik för en tröjkampanj som många ansåg vara rasistisk och för bara några dagar sedan kom det fram att de finns hög risk för barnarbete i H&M:s fabriker, enligt en rapport som SvD tagit del av.

14 februari hade bolaget sin första kvartalmarknadsdag någonsin. 

"Vi har inte förbättrat oss snabbt nog utan är kvar på samma nivå som för några år sedan när det gäller mode, kvalitet och hållbarhet", sa bolagets vd Karl-Johan Persson då.

H&M har flera gånger sagt att det är i de fysiska butikerna som försäljningsmålet inte nås och att kedjan ska satsa mer på att göra butiksbesöket till en upplevelse. En av bolagets så kallade konceptbutiker – där kunderna bland annat kan fika och titta på fotokonst när de shoppar – finns redan på Östermalm i Stockholm. 

I samband med kapitalmarknadsdagen redovisade H&M också siffror som visar att  e-handeln utgör 12,5 procent av bolagets totala försäljningen. 

Läs mer