Sök

Rasism eller inte? H&M får skarp kritik för produktbild på sin e-handel

H&Me-handel

Bilden i H&M:s webbshop

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Som om H&M inte hade nog med problem – nu får klädjätten massiv kritik för ett bildval på sin e-handel.




Det är tuffa tider för H&M just nu. Efter dåliga försäljningssiffror sjönk aktien som en sten strax före jul, och det blev inte roligare när det stod klart att klädjätten inlett något form av samarbete med den kontroversielle Alexander Bard.

Nu har H&M återigen hamnat i blåsväder. Och den här gången är det en bild i klädjättens webbshop som upprör.

Bilden är från barnklädesdelen och föreställer en mörkhyad pojke iklädd en grön munktröja. Texten på tröjan lyder: “Coolest monkey in the jungle”. Det har fått det att blåsa upp till storm rejält i sociala medier, där text- och bildkombinationen beskrivs som både stötande och rasistisk.

“Vad i helvete är det här? H&M måste förklara sig” skriver en användare på Twitter.

“Har ni blivit helt tokiga?” undrar en annan.

Även The King Center, en organisation som arbetar för minnet av den amerikanske medborgarrättsaktivistern Martin Luther King har uppmärksammat bilden och skriver att “alla bolag borde investera i utbildning om kulturell kompetens och känslighet”.

Enligt sajten SBS News finns det samtidigt personer på sociala medier som avdramatiserar bilden:

"Jag ser en söt liten pojke som har på sig en tröja med "coolest monkey in the jungle". Jag ser inget annat", skriver exempelvis en twittrare.

Efter kritiken har H&M tagit bort bilden och skriver i ett mejl till tidningen Expressen att de beklagar att den uppfattats som stötande.

"Det är oerhört olyckligt att bilden har uppfattats som stötande", säger Anna Eriksson vid H&M:s kommunikationsavdelning.

I förra veckan avslöjade Breakit H&M:s nya satsning på att sälja reamärkeskläder på nätet.

Breakit har valt att pixla pojkens ansikte på bilden eftersom han är minderårig som inte själv har valt uppmärksamhet i medier.

Läs mer