Bakslag för H&M – försäljningen backade senaste kvartalet

Breakit - Bakslag för H&M  – försäljningen backade senaste kvartalet
Janerik Henriksson / TT.
Towe Boström
Towe Boström
Reporter

Sämre än väntat när H&M presenterar sina försäljningssiffror för det fjärde kvartalet. Under fredagsmorgonen rasade aktien.

Towe Boström
Towe Boström
Reporter

Klädjätten H&M redovisar en omsättning som var lägre än väntat under fjärde kvartalet. 

Aktiemarknaden reagerade med att sänka aktien med 13 procent i den inledande handeln under fredagsmorgonen.

Omsättningen uppgick till 50 390 miljoner kronor, att jämföra med Bloomberg analytikerkonsensus som låg på 53 721. Omsättningen minskade 4 procent och i lokala valutor var nedgången 2 procent.

För helåret ökade försäljningen med 4 procent och i lokala valutor var ökningen 3 procent.

Tillväxten dämpades av att försäljningsutvecklingen under det fjärde kvartalet blev betydligt under bolagets egna förväntningar.

H&M konstaterar i rapporten att det var ett svagt kvartal för de fysiska butikerna och hänvisar till en ”fortsatt utmanande marknad med minskad kundtrafik till följd av det skifte branschen genomgår."

Nyhetsbyrån Direkt uppger att H&M kommer att snabba på sina försök att komma till rätta med en haltande försäljningsutvecklingen.

“För att ännu snabbare kunna möta kundernas förändrade beteende accelereras bolagets pågående förändringsarbete. Detta omfattar bland annat att de fysiska och digitala butikerna integreras alltmer och att optimeringen av H&M-varumärkets butiksportfölj intensifieras med fler butiksstängningar samt färre öppningar som resultat”, skriver bolaget i pressmeddelandet.

Det står samtidigt klart att H&M utökar samarbetet med den kinesiska e-handelsjätten Alibaba, rapporterar Nyhetsbyrån Direkt. Under våren kommer varumärken att utökas på Alibabas e-handelsplattform Tmall.

Klädjätten har tidigare sålt sitt varumärke Monki på plattformen och nu ska även H&M Home integreras. Samtidigt pågår diskussioner om att lansera fler varumärken på plattformen.

”Tmall blir ett viktigt komplement till våra befintliga fysiska och digitala butiker. Vi ser en stor potential att kunna växa väsentligt och Tmall kommer att vara en viktig del i detta", säger H&M-chefen Karl-Johan Persson.

I höstas rapporterade vi om att klädjätten visade minskat resultat under det tredje kvartalet. Det har tidigare uttryckts kritik mot H&M om att de inte hängt med i omställningen mot e-handel. I höstas riktade bland annat investmentbanken Danske Bank en hård känga mot e-handelsstrategin. 

I slutet av november gick ordförande Stefan Persson ut i Dagens industri och pratade om möjligheterna med handeln. 

”Vi är mer förberedda att klara av den nya digitaliserade världen än jag tror att vi har förklarat för aktiemarknaden. Jag ser inte den hotbild som målas upp – jag ser stora möjligheter", sa Stefan Persson då till tidningen.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel