Sök

Karl-Johan Persson: "Ska bli kul när det vänder"

H&Me-handelhandel

Karl-Johan Persson. Foto: Janerik Henriksson/Henrik Holmberg/TT

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

H&M har lagt korten på bordet om hur det går för e-handeln. Nu talar Karl-Johan Persson ut om framtiden – och när klädjätten ska gasa.

Under onsdagens kapitalmarknadsdag pratade klädjätten H&M ut om hur det går för bolaget. Siffrorna visar bland annat att 12,5 procent av försäljningen kommer från e-handeln som fortsätter att växa.  

2017 var dock ett tufft år för klädjätten med svaga försäljningssiffror och nedstängningar av fysiska butiker. Samtidigt pågår en rad andra satsningar för att lyfta handeln.

Det var en självkritisk Karl-Johan Persson som talade under dagen.

"Vi har inte förbättrat oss snabbt nog utan är kvar på samma nivå som för några år sedan när det gäller mode, kvalitet och hållbarhet", sa han bland annat.

Vid stängning föll H&M-aktien med närmare fem procent.

I en uppföljande intervju med Dagens industri säger Karl-Johan Persson bland annat att det funnits en missuppfattning om att H&M ligger efter digitalt.

”Där har vi varit dåliga på att kommunicera och det känns rätt att nu få förklara hur det ligger till”, säger Karl-Johan Persson.

På frågan om utvecklingen och den vidare tillväxten i de fysiska butikerna svarar Karl-Johan Persson att det handlar om att utveckla sortimentet och butiksupplevelsen.

”Vi har inte en dålig position men vi har legat på ungefär samma nivå i värde för pengarna och träffsäkerhet i modet och går trafiken ned på hela marknaden då påverkar det oss också”, säger han till Dagens industri.

Han pekar även på att det skett misstag i sorteringsmixen som måste rättas till framöver.

Karl-Johan Persson uppges vidare att man arbetar på att höja kvalitetskänslan och enkelheten att köpa.

”Nu testar vi hela och delar av nya butikskoncept och när vi får kvitton på att vi hittar rätt kommer vi att gasa på”.

Om konkurrensen från andra butikskedjor börjar hårdna kan H&M få det hett om öronen. Samtidigt anser vd:n att klädjätten kan vara konkurrenskraftigt på samma marknader som exempelvis e-handelsjätten Amazon.

I en annan intervju med Expressen säger Karl-Johan Persson bland annat att "det ska bli kul när det vänder".

Han talar även ut om känslan att vara ifrågasatt.

”Självklart känns det inte kul när det skrivs något sånt i media. Men jag fokuserar på jobbet, jag fokuserar på hur styrelsen tycker och tänker och medarbetarna”, säger Karl-Johan Persson.

Han uppger sig känna förtroende från både styrelsen och medarbetarna.

”Vi vet vad vi ska göra, nu ska vi bara se till att vi gör det och ännu bättre än tidigare. Det är det vi har fokus på”, säger Karl-Johan Persson till Expressen.

Han berättar vidare att den yrkesmässiga relationen till pappan, styrelseordförande Stefan Persson, fungerar väldigt bra och att den gjort det från dag ett.

”Han kan bolaget och han tror på oss”.

Här kan ni läsa mer om klädjättens planer för att gasa på försäljningen.

Läs mer