Sök

Robotlager och snabba leveranser – så ska H&M komma ikapp

H&Me-handel

Foto: TT

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Den haltande försäljningen hos klädjätten gör att H&M nu satsar hårt på sin e-handel.

På onsdagsmorgonen berättade H&M för första gången hur det egentligen går för e-handeln. De hårda siffrorna avslöjade att 12,5 procent av försäljningen kommer från e-handeln och att den växer kraftigt. 

Under dagen avslöjade bolagets affärsutvecklingschef Daniel Claesson flera satsningar som inleds under året.

"Vi ska erbjuda samma dag-leveranser i de europeiska storstäderna redan i år" sa Claesson från scenen.

"Dessutom kommer 90 procent av kunderna att få varorna dagen efter att de har beställt."

H&M kommer också att utveckla sin app så att det bland annat ska gå att söka med bilder och lättare gå att se vilka butiker som har vilka kläder. 

Dessutom ska man lansera nya betalningsmöjligheter där kunden ska kunna köpa nu och betala sen, eller kunna köpa i appen – och hämta i butiken.

Daniel Claesson berättade också att H&M satsar på robotlager som en åtgärd för att korta de interna leveranstiderna. 

Dessutom siktar man in sig på AI för att kunna träffa rätt med erbjudanden oftare.

"Det här kommer över tid att påverka får försäljning mycket", sade H&M-affärsutvecklingschefen Daniel Claesson och nämnde därutöver bland annat stora investeringar i lagerbyggnader och ambitionen att minska de interna ledtiderna med 80 procent.

Bland övriga satsningar nämndes en pågående investering i en ny fotostudio för att förbättra online-innehållet och på så sätt driva trafik, och till våren mer specialanpassade meddelanden, inklusive "pushnotiser", till kunderna.

"Vi måste anpassa sortimentet till olika butikslägen", slog affärsutvecklingschefen fast angående ambitionen för fysiska butiker, och menade att olika butiker ska ha olika sortiment beroende på hur målgruppen i respektive läge ser ut.

Läs mer