Sök

Så mycket förlorade NTM på försäljningen av Flow Network

Flow NetworkNTM

Känner sig NTM lika utslagna som den här hunden? Foto: Istockphoto.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

NTM gick back minst 10 miljoner kronor på sin investering i videoplattformen Flow Network.

Flow Network var bolaget som skulle göra ett eget Netflix och placera ut det på alla Sveriges lokaltidningssajter.

Bolaget väckte intresse från investerare och backades av både finansprofilen Harald Mix och mediekoncernen NTM, som bland annat äger Norrköpings tidningar, Corren och Uppsala nya tidning.

Vi på Breakit har skrivit en rad artiklar om bolagets svårigheter att få affären att flyga. Senast i somras slaktades bolagets värdering efter att storägarna tillsynes tröttnat på att sondmata bolaget.

I höstas hittade man en utväg. Bolaget köptes upp av annonsbolaget Playad media för en okänd summa.

Nu avslöjar offentliga handlingar hur dålig affären varit för Flows investerare. Under åren har bolaget fått in närmare 60 miljoner kronor i riskkapital. Enligt den uträkning Breakit gjort stod NTM för åtminstone 13,5 miljoner kronor av det investerade beloppet. Vi skriver "åtminstone", eftersom en emission på 10 miljoner kronor står utan någon teckningslista på Bolagsverket.

I slutändan såldes hela bolaget för endast 11 miljoner kronor och då satt NTM med ungefär 14 procent av ägandet.

Det innebär att mediekoncernen förlorat nästan hela sitt investerade belopp efter försäljningen. En ynka miljon kronor fick man ut vid försäljningen.

För Harald Mix blev det heller ingen lukrativ affär. Han förlorade över 20 miljoner kronor på affären.

Lennart Foss, vd på NTM har avböjt att kommentera den exakta investerade summan.

Läs mer