Sök

Playad media köper krisbolaget Flow network

PlayAdFlowNetwork

Foto: press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

En videoplattform slukar en annan.

Flow network är bolaget som skulle bygga ett eget Netflix hos alla Sveriges lokaltidningar.

Tanken var att kombinera de befintliga lokala nyhetssajternas innehåll i en plattform och bädda in den på varje sajt. Tidningarnas eget innehåll skulle sedan kombineras med egenproducerat material direkt från Flow Network. Sedan delade man på annonsintäkterna från klippen.

Nu köps bolaget upp av videoannonsbolaget Playad.

“PlayAd kommer genom köpet av Flow Network bli ännu mer kompletta som mediehus inom online video i Norden. Vi kommer i och med Flow Networks etablerade redaktionsverksamhet att kunna erbjuda vårt nordiska YouPlay-nätverk ett högkvalitativt redaktionellt videoinnehåll för publicering inom nyheter, sport, featureområdet och så kallade explainers”, säger Jonna Strandberg, Nordenchef för Youplay, Playads konkurrerande plattform.

Flow network hade från början svårt att få fart på affären. Under de första 2,5 åren redovisade bolaget i princip inga intäkter alls samtidigt som förlusterna uppgick till närmare 30 miljoner kronor.

Bland annat finansmannen Harald Mix och tidningskoncernen NTM pumpade in miljoner på miljoner för att hålla liv i projektet.

Till slut fick NTM nog och Harald Mix fick själv rädda bolaget med en sista kapitalinjektion på 10 miljoner kronor. Då slaktades värderingen fullständigt till endast 200.000 före investerat kapital. I somras ägde Harald Mix 88 procent av bolaget. Grundarnas holdingbolag Flytbryggan ägde 10 procent och resterade 2 procent av andra externa investerare, inklusive NTM.

Totalt har bolaget tagit in ungefär 50 miljoner kronor i externt kapital.

Det senaste året har Flow network börjat få lite bättre fart på affären. Bolaget lade om sin strategi och fokusera på att leverera korta videoklipp till lokaltidningarnas nyhetsartiklar istället för att satsa på långa program.

"Det har gjort att vi har kunnat öka värdet för publicisterna och generera en peng åt dem. Vi har gått från två inbäddade videoklipp i artiklar per vecka till över 900", säger Mikael Benckert på Flow Network.

Exakt hur mycket bolaget omsätter nu vill han inte avslöja, mer än att det rör sig om upp mot en halv miljon i månaden.

Hur känns det att få på plats den här affären?

"Jag tycker det är otroligt roligt. Det här hade inte varit möjligt utan de som slitit med mig här på Flow det senaste året. De har verkligen gjort ett fantastiskt arbete", säger Mikael Benckert.

Betalningen för förvärvet sker i aktier i Playad. NTM:s vd Lennart Foss kommer efter förvärvet att ingå i Playads styrelse.

Innan affären hade NTM löst in ett konvertibellån i Flow och hade igen blivit näst största ägare efter Harald Mix.

Läs mer