Sök

Det är mitt fel att Sveriges största influencer tjänar så lite

Lundells vecka

Stefan Lundell, medgrundare och innehållschef Breakit.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Stefan Lundell gräver i den svenska Youtube-stjärnans ekonomi.

I veckan träffade vår vassa reporter Sara Lindmark en av Sveriges hetaste profiler just nu – Joakim Lundell mer känd under artistnamnet Jockiboi (som han numera har skrotat).

Själv fick jag nöja mig att prata med hans agent Patrik Frisk. Kanske var det en smula oförskämt men jag kunde ändå inte hålla mig från att fråga rakt ut: “Varför drar Jockiboi in så LITE pengar?”.

För trots att Joakim Lundell tillsammans med sin fru Jonna har en smått unik position på den svenska delen av internet rullar det bara in småsmulor till deras gemensamma aktiebolag Jocke & Jonna. I fjol omsatte bolaget 2,4 miljoner kronor. I år kommer försäljningen visserligen öka till dryga 10 miljoner kronor men det är ju inte i närheten av vad etablerade svenska medier drar in. Och då är det bara Aftonbladet, Expressen, TV4 och möjligen några fler som kan mäta sig med det genomslag som Joakim Lundell har i sociala medier.

Så vad är förklaringen? En viktig orsak är så klart att Joakim Lundell största fans är så unga, oftast bara barn. Det gör honom ointressant för många annonsörer. Dessutom tackar Joakim Lundell nej till en hel del samarbeten. Han vill inte bli en levande annonspelare, som han själv uttrycker det i Sara Lindmarks intervju.

Men den främsta orsaken till att Joakim Lundell och nästan alla andra stora influencers fortfarande bara lägger beslag på en försumbar del av marknadsavdelningarnas reklambudgetar är en helt annan. Det beror helt enkelt på att det är sådana som jag som tar besluten om var reklampengarna ska investeras. För marknadscheferna på svenska storbolag är ju vanligtvis lönnfeta, medelålders män (precis som jag).

Vi hänger inte på Youtube och har inte tillräckligt bra koll på vilka som är de hetaste stjärnorna i sociala medier. Därför fortsätter marknadscheferna att pumpa in miljarder i traditionell TV-reklam och (tro det eller ej) papperstidningsannonser. Men det är ett förhållande som inte kommer vara för evigt. Historien har visat att reklampengarna alltid följer efter konsumenterna när de väljer nya medier. Därför tillhör framtiden och annonspengarna Joakim Lundell.

Trevlig helg!

Veckans hausse: Qiiwi. Idag fick vi ytterligare ett bevis på att investerarna just nu älskar svenska spelutvecklare. Visserligen ligger det lilla Alingsås-bolaget Qiiwi bakom spelsuccén Backpacker men det har i alla fall ännu så länge inte inneburit några stora intäkter. Hittills i år har Qiiwi dragit in runt 7 miljoner – och värderas i den inledande handeln på Aktietorget till 100 miljoner kronor. Ni ser ju själva – hausse var ordet.

Veckans roligaste: Tim Cooks besök i Stockholm. Jag erkänner direkt. På Breakit-redaktionen fick vi alla mer eller mindre fnatt när tipset om Apple-chefens närvaro i huvudstaden briserade. Och kalla mig gärna konspirationsteoretiker men jag vägrar att tro att Tim Cook tog sig så här långt norrut bara för att spana in ett pappersbruk. Jag var inte direkt ensam om att spekulera i vad Apple-chefen egentligen gjorde här. Under några intensiva timmar hörde vi rykten om hemliga möten hos flera av Sveriges hetaste techbolag. Tyvärr var det bara rykten. Har du hört något mer substansiellt så kontakta mig – nu!

Veckans påhopp: Lena Apler. I måndags körde vi tillsammans med Carnegie Private Bank en tillställning i Göteborg där investerare och entreprenörer var inbjudna. Collector-grundaren Lena Apler gick då ännu en gång till attack mot “livsstilsentreprenörerna” runt Stureplan. Hennes poäng, hårddraget, är att killar från Handels drar igång startups bara för att det är coolt. Lena (som vanligt väldigt underhållande och duktig på scen) fick en hel del eldunderstöd från de andra paneldeltagarna och jag har själv tidigare raljerat över “Stureplans-entreprenörerna”. Men samtidigt fick Lenas utläggning mig att fundera över om det var så illa. Har inte bestämt mig än men tar gärna emot mer synpunkter i ämnet.

Veckans nya maktsfär: Martin Lorentzon och Daniel Ek. Det är ju egentligen ingen nyhet att de här två herrarna har sitt på det torra rent ekonomiskt. Men när den senaste värderingen läckte ut i morse så blev det i alla fall en liten ögonöppnare för mig. Spotify är nu värt nästan 130 miljarder kronor vilket innebär att Daniel och Martin i runda svängar kontrollerar tillgångar på 30 miljarder kronor tillsammans. Få personer har bättre ingångar i techvärlden (Mark Zuckerberg var på Daniel Eks bröllop, bara en sådan sak). Rätt utnyttjat kan de med hjälp av dessa kontakter bygga upp en egen maktsfär i det svenska näringslivet, på samma sätt som till exempel familjen Stenbeck och Wallenberg. Möjligheten finns definitivt, frågan är om viljan finns där också?

Veckans “näste man till rakning”: Daniel Hasselberg. Grundaren av spelutvecklaren Mag Interactive tiger som vanligt som en mussla när vi frågar om bolagets planer att börsnoteras. Så också denna gång när min kollega Jonas de Lange på fredagen frågade spel-vdn varför Mag Interactive sedan en vecka tillbaka är ett publikt bolag. “Vi väljer att inte kommentera några rykten eftersom det bara spär på spekulationer”, var Daniels korta svar. Själv tvekar jag inte att elda på ryktesbrasan utan konstaterar istället att omklassificeringen till publikt bolag på Bolagsverket är ett klockrent indicium på att bolaget bakom supersuccén Ruzzle snart finns på Stockholmsbörsen. Samtidigt måste jag påminna om att jag sagt det förr – utan att få rätt. Hittills.

Läs mer